lördag 28 januari 2012

Dotterns nya mössa!

Här kommer Dotterns nya mössa, en stjärnformat basker fast med häng (eget påhitt) från ett tillägg till den danska tidningen Hendes Verden hösten 2011. Jag stickade först en till mig själv i en annan färg, men det var inte alls jag, så den repade jag upp. Då kom Dottern och sa, men jag ville ju ha en sådan fast i svart. Jag hade köpt ett svart sockgarn, när vi firade jul i Danmark , som fick duga.

Den är stickatstrumpstickor nr 3 samt rundsticka nr 3 i både 40 och 60 cm. Att börja med 2 maskor på vardera strumpsticka, när man börjar topdown var inte jag, så jag började sticka på en sticka, lade sedan över på 4 strumpstickor och sydde ihop i toppen. Den var enkelt och snabb att sticka, och det var lätt att se var man ökade. Minskningarna fick jag hitta på själv, då jag inte helt följde mönstret, men det blev snyggt.

Lite bokinköp har det blivit i veckan, kul att sitta och fördjupa sig i, när man inte stickar.
Men nu ska det bli syförening, så det gäller att raska på!

5 kommentarer:

Pia sa...

Huen er blevet rigtig flot. Bøgerne er meget spændende ud, specielt bogen Sticka mera småvarmt. Forsat god weekend.

Unknown sa...

Sikke dejlige bøger !
Der findes ikke noget bedre end nye bøger :-)
Hue er rigtig fin:-)

Rosenvante sa...

Åh den var riktigt snygg.

Bibbi sa...

Lite kreativt skapande är aldrig fel... speciellt när det blir väl mottaget av den som ska ha det!
Ha en fortsatt fin helg
Kram

Lavendel sa...

Sådan en sød hue...og bøger...jeg svømmer helt hen ! Dejligt at fordybe sig i!