onsdag 17 augusti 2011

Helt själv!

Jag är helt själv för första gången på ett par månader och jisses vad jag njuter. Traskar runt som jag vill, gör vad jag vill, tittar på vad jag vill och funderar i tysthet! Det kommer visserligen bara att bli några timmar, men ändå....

Och varav detta? Det faller sig nämligen så att Dottern har börjat gymnasiet, så plötsligt är det inte tyst ända till efter lunch från hennes rum, utan nu "doftar" det nagellack eller -borttagare eftersom det är svårt att välja vilken outfit man ska ha just denna dag och vad som passar till, någon äter faktisk frukost på morgonen och stressar ur dörren eftersom kompisen väntar. Och Sonen är just idag på upptaktsmöte i Musikskolan under förmiddagen, så han for iväg samtidigt som sin syster, men han hade planerat, lagt fram, provat ut etc. så det var en mycket välövervägd person som sa hejdå.

Och jag kan göra precis vad jag vill, så därför visar jag upp ett par sjalar som jag gjort helt på fri hand, har ju lite svårt för mönster, att någon ska säga vad jag ska göra
10 nystan svart garn Elegante ifrån Gjestal Spinneri med silver "pluppar" och lite bling-bling i form av ett halvt nystan silvrigt pälsgarn. En virkat trekantsjal med "musslor" på virknål nr 4.

En tråd hemfärgat entrådig ull, rosa, och en tråd lin, orange, vilket resulterar i en persikofärgat rätstickat sjal på sticka nr 4. Den är kantat med ett flerfärgat garn i en mohairblandning i färgerna brun, limegrön och persiko. Kanten är virkat på.
Jag har stickat en mängd sockor under sommaren, bara i ett alldeles vanligt mönster, så de ligger på hög till lite av varje, den som behöver brukar jag kalla det.
I måndags skulle jag ha bakat kanelbullar, men det blev inte av. För att få plats i frysen var jag tvungen att göra saft på alla frysta rabarber och då upptäckte jag även två stora squash, som vi fått, så det blev squashkaka i långpanna och matbullar med squash istället. Matbullarna passede väldigt bra, eftersom jag gjorde en middagsrätt i ugnen i en modern lergryta, min nya Tupperwareform, med kyckling och en massa grönsaker. Hur gott som helst! Så kanelbullarna och den hemlagade glassen står fortfarande på tur plus allt annat, som jag hittar runt om på nätet!

3 kommentarer:

Mia stickar sa...

Vilka fina sjalar du gjort!

Rosenvante sa...

Åh så skönt det är eller hur, att bara få rå sig själv. Jag har ju haft mina tre dagar nu och det har varit balsam för själen.

Bibbi sa...

Så bra att du har lite kvar att göra till en annan dag! Passa på att njuta av de stilla stunderna... man vet aldrig när de tar slut!
Kram
Bibbi