måndag 30 augusti 2010

Bad hair-day mössor klara!

Två stycken mössor är klara. Dottern har själv fått välja garn och färg ifrån lagret. De går snabbt att sticka, och dottern är glad för dem. Får se hur länga jag kan komma ihåg, att den rödgröna är i ull, så den ska handtvättas och inte i maskin, så den tovas! Har redan provat det en gång!

Denna är stickat i Svarta Fårets Raggsocksgarn, inköpt för ett par år sedan på Terapihobby i Danmark. Rundsticka nr 6 på 40 cm har jag haft, 80 maskor (2 am, 6rm) och två nystan sedan var den klar. De två sista varven stickade jag två ihop på varje varv och drog sedan garnet igenom alla resterande maskor och fäste.
Här har jag använt Freedom Wool, inköpt på Tradera för ett par år sedan. 50 maskor på sticka nr 10, 2am och 6rm. Lite mera än ett nystan (50g) av varje färg till en 42 cm lång mössa. Den är också avslutat som ovanstående mössa och sedan ihopsydd.

I kväll var det stickcafé på Tovikka, roligt, det kommer hela tiden nya personer som jag inte har träffat tidigare. Dock var det så som så med stickandet, mest blev det att repa upp. Citron-sjalen och jag är inte i balans nu för tiden, när jag försöker göra den större. Fick dock lärt mig att virka Kärleksknutor, så det kanske jag ska göra ett par sjalar av.

Här hemma håller Mannen på att riva ner tapet i vårt gästrum, där det finns många lager av både tapet och färg. Det ska bli fint tills vi får Danmarksbesök i slutet på September. Tapeten är beställt, skjutdörrar till en garderob vägg-till-vägg är beställd, så nu fattas bara tiden till allt detta.

Tack för alla era rara kommentarer om min lilla "incident" förra veckan. Och nu är det bara tummarna och nyckelbenet som värkar, men mest när det är lite tyngre som en jordsäck på 50 liter i går. Jag ville ju ha lite fint på trappan, krukor gick bra att släpa, men jordsäcken var värre. Men det försvinner väl...?

5 kommentarer:

Unknown sa...

De er skønne :-)

Nette sa...

Åh ja, det er snart huetid igen. Dine er blevet fine. :-)

Jeg elsker at rive tapet ned, hvis der er mange lag. Det er så hyggeligt at se, hvordan det har set ud tidligere, før man selv flyttede ind. Jeg forestiller mig ofte, at tapeter kan fortælle historier om dem, der har boet der igennem årene.

Strikkeheksen sa...

Så kan kulden bare komme an, selvom den godt må vente lidt endnu - fine huer, du har fået lavet :-)

Kærlighedsknuderne er hurtige til sjaler og de bliver faktisk så lækre og fine - så det var da en god ting, at få ud af strikkecafeen :-)

Eva sa...

Dom blev fina,roligt med lite färger.Stickt en som redan en lagt beslag på,så nu ska jag göra en tilli dag hade jag tänkt.
annars har jag stickat sjalar som man syrihop kortsidorna på,dom har blivit riktigt poppulära.
Hoppas det är bättre mvärken!

Mari sa...

Tjusiga mössor!