lördag 4 september 2010

Jag hittade en lista!

Ja, en lista på engelska på olika uttryck om i vilken fas av din stickning som du befinner dig i.
T.ex UFO = unfinished object. Av det har man ju många, både lite påbörjade och mycket påbörjade och nästan färdiga. Speciellt sista tenderar att ofta bli till BUFO = boring unfinished objects. Stickningarna, som bara ligger där i korgen, vet inte om man känner att man borde sticka dem färdiga, men att de har blivit så tråkiga på vägen, att man inte önskar att fortsätta eller att en annat intressant stickning har tagit över. Då får man frogga dem, alltså repa upp.
Beslutar man sig för att göra dem färdiga, som t.ex den sjal som ligger i min korg och har gjort det i snart 2 år, så kan den kallas för en FFO = finally finished object eller också blir det till en TOAD = Trashed object abandonned in disgust, när man helt har gett upp!
Men oftast är mina stickningar WIP'ar = work in progress även om jag har många på g. Just nu ligger det som sagt både sjal 2 st, sockar 2 par, en blus och en väst, en moebius och ett par vantar.
Det med vantar och sommarblusar blir alltid KAT = knitting against time så man åtminstone får det färdigt inom rätt säsong annars får man ta till KIP = knitting in public för att verkligen införliva all tid man har för att hinna med ett projekt. Det gäller även raster på jobbet.
Sockor har en viss vana att bli SSS = Second sock syndrome. Man tröttnar på att göra nr två, kan också gälla ärm på blusar, tröjor eller koftor. Kanske att magic loop är svaret på denna åkomma?
Oftast lider jag av NTINAMY = Not that I need any more yarn.........men lite går alltid in i skåpen, och vem kan missa ett bra erbjudande som halva priet eller 30%? Och då är det ju bra att jag har min egen LYS = Local yarn store kanska nära, som förser mig med fina produkter.

11 kommentarer:

Rosenvante sa...

Tror nog jag lider mycket av NTINAMY. :D

Fru Kahr sa...

Sikke en masse forkortelser:-)

StrandviksVillan sa...

Haaahahaha!! Vilket bra inlägg!!
Gissa om jag har många UFO's och WIP'ar!

För mig gäller NTINAMF, alltså sista F:et betyder Fabrics ;)

Dabelin sa...

Bra lista med förkortningar!
NTINAMY är ju vanligt förekommande även här, även om jag har en idé om att jag måste ha en idé om vad jag skall göra innan jag köper...

Färgning är jättekul!!
Rekommenderar det verkligen!

Astrid sa...

Alla verkar visst lida av NTINAMY, jag också.
Jag tror visst att du också klarar av de där sockorna.
Själv fastnade jag vid att "lägga ihop stickorna" så jag stickade som jag var van vid. Så kan man också göra :D (eller hur?)

stickresan sa...

Kul! Jo visst vet man vad NTINAMY är.

Mari sa...

Haha, roliga förkortningar!

Anonym sa...

Ja tänk att det finns förkortningar till nästan allt =)

Gillar dina bad-hair-day mössor!

Kärleksknutor låter fint, du får visa bild sen!!

Vi hade också tänkt att ta tag i gästrummet, planer och idéer finns, men så är det som det är hos oss. Mycket kommer oplanerat och då får man ta det som det kommer. Men så snart det lugnar ner sej så ska jag börja småplocka där inne och ha det klart till nästa vår förhoppningsvis!

Må så gott
kram

Dabelin sa...

Ja, varför skall vi inte hålla oss sysselsatta? Jag har länge tänkt att jag vill lära mig spinna, men jag kom inte loss med det förrän efter Sticklägret... Det var några som spann där, och om man tittade för länge så satt man helt plötsligt med en slända i handen... :-)
Och en gång biten av spinnflugan... :-)
Jag har spunnit lite hemma på slända, och sedan fick jag tips på en spinnkurs och fick plats! Ibland flyter det helt enkelt... :-)

Ruta Ett sa...

...och varför heter repa upp "frogga"? Jo, för "repa upp det" heter på engelska "rip it" och det är precis vad de engelska grodorna (frogs) säger när de kväker: "rippit, rippit, rippit".
Prova själva! Det låter mycket mer grodlikt än "koack, koack, koack".
Mycket påhittigt av nån...absolut en kvinna...=)

Hemskast sa...

Magic loop är lösningen på mycket, jag har nästan dumpat strumpstickorna helt! Det funkar ju på mössor också! Ingenting som glider hit och dit och glider av och som kräver stoppar i ändarna för att kunna transporteras!