torsdag 30 juli 2009

Semestern i DK!

När vi kom till Danmark, vilade vi upp oss lite, men redan efter ett par dagar var vi på loppis och jag inhandlade lite garn, blixtlås, sammetsband etc. till väldigt förmånliga priser. Även en brödsåg av samma typ och färg som nedan fick följa med hem, så nu är det bara att baka riktigt danskt rågbröd och skära själv.

Vi hade bjudit familjen på en söndagsbrunch. Vi kände oss inte säkra på vädret, och därför beordrades männen att sätta upp min lillebrors partytältet, så vi kunde sitta inomhus, i fall att det skulle börja regna. Tyvärr var det den varmaste dagen hitintills på hela sommaren, mer än 30 grader, så männen svettades med tältet, och min mamma och jag svettades med maten! Som tur var skiftade vädret tills på söndagen med runt 20 grader och lite molnighet. Brunchen var lyckat och trevligt att träffa alla igen.

Pga. det skiftande vädret med regn var och varannan dag besökte vi även ett museum, Gas och brint(väte)museet i Hobro. Kul tyckte i alla fall jag, eftersom min pappa har kört ut gas på 60-talet. Barnen var inte helt så förtjusta. Vi tittade bl.a på en utställning, som precis hade öppnat "då farmor var ung", och jag såg en samling citronpressar och allt möjligt annat från 50- och 60-talet. Hobro däremot vet jag inte, om jag kan rekommendera Det mesta kändes semesterstängt, och det var oerhört svårt att överhuvudtaget få någon lunch. Vi lärde oss, att i Danmark tar man med sig mat och dryck hemifrån, vilket jag visste, men hade glömt bort. I Sverige äter man ofta ute, om man ska någonstans.

Min bror och hans familj har sommarstuga bara ett par kilometer bort, så vi gjorde ett par utflykter ihop, roligt för våra barn att få träffa sina kusiner. Vi var till Skivaren på västkusten, som skulle vara en strand med kändisar, men vi såg inga.

Råbjerg mile, en jättestor sanddyn som vandrar, var nästa besök. Det var nog en av de häftigaste saker, som vi gjorde på semestern. Att vandra upp på sandbanken, titta på utsikten, känna på sanden, väldigt speciellt.

Vi åt lunch/middag på hamnen i Skagen efter att ha besökt den tillsandade kyrkan, vilket inte var något särskilt. Grenen, den yttersta spetsen av norra Danmark, där haven går ihop, fick även ett besök. Vi var nog med sista bussen ut för klockan var en bit efter 18 på kvällen. Det var häftigt, särskilt eftersom det blåste en del, så man såg verkligen när haven möttes. Och blöta fötter fick vi, så alla sko fick komma på tork dagen efter!

Vi har besökt släkten, varit på en födelsedag, besökt ett akvarium, Aqua i Silkeborg. Vi har slappat och jag har virkat massor och repat upp massor, så det går på ett ut! Vi har varit i Fårup Sommarland, otrolig stor park, absolut värt ett besök, och vi har varit i Ree Park vid Ebeltoft, en otrolig sevärd djurpark. En dag åkte vi till Rebild, som annars mest är känd för att man kan vandra upp för kullar och ner för kullar, men nu visades det handarbete. Otroligt spännande tyckte jag. Det var verkligen alla former för handarbete representerad: lappteknik i olika former, makramé, vävning, träarbeten, glas, lera, halm, bokbinderi, scrapbooking, virkning, stickning ja allt, jag har säkert glömt något.

Hoppas att ni får lite idéer, om ni själva ska åka till Danmark, men kom i håg att ta med rikligt med pengar. Det är otroligt dyrt pga. den låga svenska kronan.

Lavendel sa...

Jeg bliver helt salig, når jeg jeg ser den udstilling....mine tidligere
svigerforældre bor i Hobro, så måske jeg skulle kombinere et besøg på det museum ...Rådvad'en er skøn, har flere af slagsen.

Karin Grøn sa...

Sådan en rugbrødsmaskine har jeg også et eller andet sted men efter børnene er flyttet hjemmefra får jeg den ikke brugt. Vi bruger 7 skiver om uge4n, så det er ikke umagen værd- det hører spisekammertiden til.
Jeg kan se I har været godt og grundigt rundt i vores nærområde, men ikke på Fyrkat. Hvis I kommer på de egne engang igen, så skal I tage derhen ligesom Saltcentret i Mariager er et besøg værd

tant Maria sa...

Vilka härliga bilder du har på din blogg!
Apropå att vara på fel säsong med sitt handarbete: Jag stickar ullvantar på sommaren... =) jag har nog bara lyckats tajma en julklapp hittills. Nu har jag i alla fall kommit på att det är helt ok att lägga saker på hög när de är klara. Så har man att ta av när det är dags för något speciellt. Konstigt att det tog sån tid att förstå nåt så enkelt - typ 10-15år, haha

Jeannette Mariae sa...

Hvilken fin ferie I har haft. Det var rigtigt dejligt at læse med. Mange af de steder, du fortæller om, har jeg ikke besøgt i mange år. Måske en tur ud i Danmarks land slet ikke er så tosset.

Knus fra JM ;-)

Helle : sa...

Sikke da en dejlig ferie I har haft i danmark, en skam at du ikke lige havde adressen til vores sommerhus, for det ligger ikke langt fra Ree-familiepark.

Carina sa...

Ja, vi har förstått att det blivit väldigt dyrt. Vi har nämligen pratat om att åka över men väntar nog. Ungar jobbar i Köpenhamn så vi har fått info efter hand. Synd jag skulle så gärna vilja till Århus och Skagen igen.

Fru Kahr sa...

Det lyder til at I har haft en god ferie:-)