måndag 18 oktober 2010

En bra arbetsmiljö!

Det är just det, som jag har krävt. Kanske för första gången i mitt liv, en ordentlig arbetsmiljö. Vad har jag krävt då? En stol på ett ställe som är permanent. En dörr att stänga, så det kan bli någorlunda tyst i fall jag behöver det. Inget annat. Är det exceptionellt? Bör inte alla ha det egentligen? Det nya stället ansåg sig inte kunna erbjuda det och drog tillbaka önskan om att hyra mig ifrån min chef.

Jag sitter och funderar lite över god arbetsmiljö, som för första gången och kanske inte sista har varit ett hinder för mig att prova på ett nytt jobb. Funderar även på om berättelsen om min sjukdomstid kan ha skrämt någon, men jag tror inte det. Jag väljer och kommer alltid att välja att vara ärlig och berätta om den. Man kan ju inte dölja 3 år i sitt CV, speciellt inte när frågan kommer upp: och vad har du gjort senast? Det är viktigt, att andra får veta hur det kan vara att vara utbrändt, hur det är för oss att komma tillbaka, men också om vilka toppenmedarbetare vi är och kommer att bli med rätt förutsättningar.

Kommer jag att göra likadant nästa gång? Våga kräva samma saker? Ja, absolut! Jag vet att jag kan utföra de arbetsuppgifter, som jag blir ålagt att göra. Jag vet att jag har ett väldigt högt arbetstempo under förutsättning att det är tyst ikring mig. Jag vet också, att jag hade rätt, när jag redan förra veckan kände, att min kommande arbetsledare inte verkade förstå viktigheten av en bra arbetsmiljö, vilket jag såg resultatet av i dag.

Hur ska jag gå vidare? Jag ska fortsätta att vara den jag är, kräva det jag behöver och veta mitt eget värde. Och en bra start är ju stickcafé i kväll!

8 kommentarer:

Anta sa...

Helt rätt att du ska kräva det du behöver, stå på dej. Vad roligt med ett stickcafé så här på måndagskvällen. Hoppas att du får det jätte mysigt.

Cathis stick och sy sa...

Go,Go Go Gitte .Helt rätta takter.Du måste ju få en chans att få jobba på dina vilkor.Håller tummarna för dig att allt går bra och härligt att se att du sätter gränser.
Kram
Catharina

Mia stickar sa...

Visst ska du stå på dig! Det är ju förutsättningen för att du ska klara ditt arbete! Lycka till i fortsättningen!

Astrid sa...

Ärlighet varar längst, det vet alla.
Klart du ska berätta hur du vill ha det.
Lycka till!

Call design sa...

Du skall verkligen fortsätta att vara goa du!!!!!
Och det är bra att du ställer krav för det skall finnas rätt förutsättningar för dig att kunna utföra ditt arbete. Kan inte de klara det är de inte värda att ha dig som anställd. Det finns något bättre för dig bakom hörnet. Tänk vilket stort steg att säga att nepp, vänta lite. Bra jobbat!
Många goa hälsningar

Rosenvante sa...

Klart man ska vara ärlig och så ska man säga till från början så det är klara papper direkt. Vi kvinnor är nog väldigt dåliga på att ställa krav över lag. Så går man o mår dåligt i stället eller som du går i väggen.
Ha en trevlig kväll på cafét

Anette sa...

Man tror inte det är sant att man inte kan få ett jobb för att man kräver att få en stol och en dörr att stänga! Fortsätt du att vara ärlig och att tala om vad du behöver. Någonstans måste det väl finnas ett arbete där man har fattat att även arbetsmilön är viktig. Lycka till!

Bibbi sa...

Att det aldrig tar slut på sättet att nervärdera människor!! Varför kan man inte vara en lika bra människa fastän man bränt ut sig en gång?? Tänk om alla kunde fatta hur lätt det är att hamna i den sitsen?! Stå på dig och låt ingen trampa på dig... fortsätt att kräva din stol och dörren att stänga om dig! du har rätt till det!
Ha det gott!!