söndag 10 oktober 2010

Idag rensning!

Trädgården, en tredjedel i alla fall, har blivit totalt rensat, ommöblerad och nerklippt. Mannen och jag hade tid i dag, så flistuggen körde på högtryck och jag vet inte om det ens är rätt årstid eller timing, men nu blev det så och framför allt blev det bortkastat. Hade jag varit riktigt i återbrukstanken hade jag nog bjudit in till växtbytardag, så jag kunna ge bort i stället för att kasta, men jag hade inte tid utan det hamnade på komposten i stället.

Jag hade några tankar kring trädgården i somras, att tunna ut, och vissa växter har jag haft så länge, att jag tänkte inte en sommar till med dessa! Så nu är väldigt mycket kastat, en del växter har jag delat och flyttat, så annat kan få mera plats, bl.a mina magnolior och rosor, som var helt inbäddade i andra växter som gillar att sprida sig ex. liljor och kärleksört. Mannen upptäckte också en frösådd fläder, och jag hittade flera aklejor, som säkert gör sig bättre i framkant på en rabatt än inne mellan stora dagliljor. Såg också en ros, som hade fått nya skott mera än en meter bort, spännande att se om det är vildskott eller vad det blir av det. Vi har även tagit skott ifrån våra syrener och planterat på båda sidor om en väldigt stor fläderbuske, så vi kommer att få mera lä där så småningom. Ska bli sidor till köksträdgården så småningom.

handarbetsfronten stickas det mest lätta saker, som passer för tv-stickning. Disktrasor i lin och vantar. Bild kommer en annan dag. Nu börjar det bli läggdags även för mig.

5 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Du kunde hojtat när du gjorde dig av med några blommor!
:)

YvvePyvve sa...

Slänga blommor :-( Ett tips är att gå med i en trädgårdsförening. Släpp in dem i trädgården med varsin spade. Å jag blir så avundsjuk på din Magnolia! Själv bor jag i zon tre och ibland känns det som fyra. Men det har ju kommit sorter som är mer härdiga så till våren ska det bli av! En rönn är så gott som död och ska tas ner i höst. Ja, just det. Bra att du påminde mig. Måste meddela detta till min Traktorman. Då kan han ju få använda ytterligare ett av sina fordon eller måhända motorsågen :-) för att göra en heroisk insats i trädgården.

Vilken sorts Magnolia har du?

/YvvePyvve

ylva sa...

Min rabatt är verkligen i behov av en upprensning! Det har gått så långt att en del blommor har försvunnit då andra bara tar över allt.Men det är så svårt när våren kommer att motstå alla små spirande blad , men men inte den här hösten heller... det fårbli enannan gång.
PS. jag vill också ha en Magnolia men jag bor också i en lite för kall zon. Var i Ronneby för många år sedan när alla Magnolior blommade ... det var magiskt ! Ds

Anonym sa...

Precis en sån upprensning av trädgården behöver vi oxå göra!

Skulle ju ha frågat min väninna i somras när hon var här om lite idéer osv, men tänk det blev så mycket annat prat och skratt så det föll i glömska =)

Så kan det bli, men det kommer ett nytt år...

Läste om jobbet, vad roligt! Hoppas att det blir bra för dej där =)

Sköt om dej nu och ha det så bra
kram Maria

Mia stickar sa...

Har också+ städat bort en del växter jag haft länge och är less på!