fredag 9 juli 2010

Semester och vi gör ingenting!

Lite händer det här, men mest slappar vi och väntar på att Stora Kärleken ska få semester. Han arbetar sista dagen i dag, men har jour fram till måndag morgon, så vi får vackert hålla oss här i närheten tills dess.

I förrgår var vi på kosafari, dvs man åker ut i kohagen och får titta på alla kor, och kanske klappa dem. Det var här och kossorna var väldigt söta.
Jag blev lite inspirerad av deras gårdsbutik med alla produkter, så hemma gjorde vi två sorters glass, en sorts parfait med mörk och vit choklad samt maränger och en yoghurtglass med persiko och citron. Båda blev goda, men Lilla Sonen tyckte bäst om parfait'en. Parfait är ett recept ifrån min mamma och yoghurtglassen ifrån en Bamsetidning! Jag gillade båda.

I går provade jag för första gången att göra fläderblomssaft. Som alltid är jag Mrs. Double, som Stora Kärleken säger, ska alltid göra flera portioner samtidigt, dubbla upp eller tredubbla(!), vilket resulterade i att grytan som jag hade tänkt använda inte räckte till. Så det blev till att koka ur tvättbaljan och ställa den i kylskåpet istället under några dagar. Fördelen är att barnen vägrar öppna kylskåpet nu eftersom det "luktar". Jag tycker däremot att det doftar fläderblom och citron. Ska bli intressant att smaka, när jag bara har gjort rabarbersaft tidigare. Och sedan ska jag skaffa mig en stor gryta, minst 20 liter eller en väldigt stor hink.

Har varit på besök hos min kompis L-E tillsammans med Lilla Sonen. Hennes hönor hade fått kycklingar, så han hade väldigt roligt och bar runt på dem. Hon har även hundar, som han fick klappa ideligen, så det var en väldigt bra dag enligt honom. Själv fick jag lära mig att trä pärlor på tråd och skulle så börja sticka pärlmuddar. Jag började på en mudd med uddar, men det var bara krångligt, pärlorna åkte runt på baksidan av arbetet och pga. ökningarna blev det inte lika, eller också har jag besvär med mönster(!), vilket kanske är mera troligt. Så det fick jag repa upp och nu ska det bli en rak mudd i stället, som översta mönstret nedan. Själva det att sticka räta tilltalar mig, och det blir väldigt fint och slät, men pärlorna.....!

7 kommentarer:

Nette sa...

Åh, jeg elsker at åbne køleskabet, når det står derinde og trækker. :-)

God sommer

Mia stickar sa...

Man ska inte göra så mycke på semestern! Mest njuta av ledigheten!

Lara ^^ sa...

Sv: Ja, vi får väl det ^^

Bibbi sa...

Jag gillar kor och tycker om att se dem ute i gröna hagar!!

Fru Kahr sa...

Det lyder dejligt med hyldeblomstsaft:-)
Ha' en god sommer.

Madame sa...

Jeg har lige opdaget at du har en Google translator - skønt for jeg er ikke stiv i det svenske :-) Jeres kosafari lyder rigtig sjov og sikke flittig du er med at lave saft!
Ha' en rigtig god weekend :-)

Call design sa...

Tycker att det låter som en toppenbra början på semestern. Saften är ju så god!
Njut av tillvaron!