söndag 21 september 2008

Röd mössa klar!

Då blev den både påbörjat och klar, den röda mössan, sedan får vi se hur mycket Lilla Sonen går med den. Det är lite Skater-stil över den. Jag måste säga att jag tycker att den är lite lös. Den är stickat efter samma mönster som Stora Dotterns mössor:
6 räta, 2 aviga på sticka nr 10 till den har tillräcklig längd.
Avslutningen börjar och avslutar med en räta på "slätsidan" däremellan stickar du samman två maskor, så du bara får halva maskantalet kvar.
Stick därefter maskorna på avigsidan.
Man gör samma sak en gång till för att halvera maskantalet.
I de återstående maskorna drar man garnsnudden igenom med en virknål, så man drar ihop alla maskor i en spets.
Man använder garnsnudden nere där man började och där man slutade, se till att lämna tillräcklig kvar ifrån början, till att sy ihop med.
Precis 2 nystan Freedom Wool gick det åt.
Stickade gjorde jag under filmen "Miss secret agent! på TV3 i går kväll och sedan sydde jag ihop den under nästa program "Sing a long".
Jag får se om jag tycker att Lilla Sonen även ska ha en halskrage till.

Jag var inne i min "Boudoar" (mitt garn/syrum) nu på morgonen för att se om det fanns något, som jag kunde börja på. Jag funderade på de 12 nystan Drops Fabel färg 901 Candy mix, som jag köpte på Stickcaféet på Tyllra i måndags. Mönstret 1 - 108 kunde ju vara en bra idé. Det är bara räta, tror jag, vilket borde vara lagom framför TV'n. Får jag något tillövers kan det ju alltid bli strumpor! Man kan säga att inspirationen till detta kom ifrån två kvinnor på Stickcaféet. En var redan i gång med mönstret, så jag fick en aning om hur det skulle komma att se ut, och en annan stickade just i detta garn och färgnr en barntröja. Just detta färgnummer tänker jag mig kunde passa bra till både jeans och lite finare byxor, alltså lika med användbart. Jag gillar kombinationen av det gröna och rosa, lite prinsessa-färger över det hela.

Jag tror, att det är dax för frukost. Stora Dottern är fortfarande på kalas, få se när hon ringer och vill hem, men annars tror jag att vädret är så pass bra att en sväng i trädgården skulle passa. Det finns lite kvar att göra innan jag slutar "göra" helt innan vintern. Vi har fått hjälp att tömma komposten. Det fanns över 2 kubik jord i den, så all detta ska kultiveras ut i rabatterna, ligger redan där som små höger, som Kära Släkten var så vänlig att rulla ut. Sedan kom jag på lite idéer i går kväll under stickningen, som jag ska presentera för Stora Kärleken. Det handlar om trädgården och min stora kärlek för vatten. Nu när jag har tid att tänka börjar idéerna komma tillbaka.

Inga kommentarer: