måndag 8 mars 2010

Trädgårdsföreläsning!

I kväll har jag varit på föreläsning med Trädgårdsföreningen. Föreläsare var Lars Krantz ifrån Wij Trädgård i Ockelbo. Det var så vackert, han beskriver allting så målande och han gör det i ett tempo, så jag hinner med. Min hjärna med restsymptom av utmattningssyndrom kräver ett långsamt tempo och det hade han. Kompisen L. klagade på det, hon ville hellre lyssna till Hannu Sarenström, men för mig passade Lars Krantz perfekt. Jag han skriva växtnamn, rita bilder och få massor med idéer till trädgårdssäsongen 2010.

I dag har jag dessutom frångått mina principer! Jag har handlat små växtbriketter, små krukor och såjord. Jag ska förgro, chili bl.a! Är det något som jag tidigare inte tyckte om, så var det att förgro saker, jag tycker inte heller om blomlökar, som måste tas upp på hösten, överhuvudtaget växter som man måste "dalta med", pyssla om. Det ska växa kraftfullt, tåla att klippas och beskäras hårt och i övrigt klara sig själv. Nu kanske jag ändrar mig? Beror det på att jag får mera tid till mig själv och det jag vill göra?

5 kommentarer:

Rosenvante sa...

Vilken trevlig kväll.
Jag gillar inte heller växter som ska daltas med. Del för att jag inte kommer ihåg var de finns och för att man har så många olika sorter bredvid varandra, tänk om man gräver upp fel.
Men att förgro, det har jag tänkt varje år, men det blir inte av det heller.

Jeannette Mariae sa...

Jeg holder selv meget af foredrag som disse, hvor der er godt med tid til reflektion og tid til at notere. Det bliver spændende med alt det nye, du skal i gang med at så ;-)

ylva sa...

Det låter som du har haft en jättetrevlig kväll! och i mina öron ( om jag får lov att säga) låter du lite gladare. Kanske det är vetskapen om att ljuset och våren är på väg som gör det? Din glädje smittar av sig i alla fall.


/ylva

ps. jag kanske också ska så nåt i någon kruka ? ds.

Cathis stick och sy sa...

Lycka till med sådden.Det blir ev något sått här också om barnen får bestämma.Själv tycker jag det är kul att sätta frön menbrukar glömma bort dem när jag skolat om dem för de står då i vårat garage.Blir det inga frön satta blir det nog att handla från blomsterförsäljarna till våren.
Ha en bra dag
Catharina

Cathis stick och sy sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.