torsdag 9 oktober 2008

Böcker!


Här kommer två nya böcker som låg och väntade på mig idag ifrån Adlibris, när jag kom hem ifrån stan. Jag fick tipset om den ene på en blogg, som jag läser, kommer inte på just nu, vad den heter, och sedan såg jag att författaren hade skrivit flera och då följde en till med av bara farten. Pga. alla dessa böcker som införskaffas i den ljuvliga ämnet handarbete, så måste jag nog skaffa mig en hylla eller kanske två för förvaring av all litteratur! Bara att titta på bilderna är ju fantastiskt! Om andra blir höga på Hemnet, så blir jag det på handarbetsböcker av alla det slag. Det påminner mig om ett stickcafé med enbart äldre damer och så jag då, i våras, där en av deltagarna alltid avslutade med att "nej, nu måste jag hem och laga mat till gubben, har blir det ju inte mycket gjort...." och om man sedan betänker att det alltid fanns runt 25 personer ivrigt handarbetande av alla det slag, så vågar jag nog påstå att det blev gjort en hel del, fast inte mat till gubben förstås. Men på tal om böckerna ovan så är bilderna och namnen på sjalarna mycket fina eller vad sägs om "Havsfrun ifrån Helgoland"?
I dag har jag varit på en liten kurs i ämnet uttryckande konst och det var mycket intressant. Vi fick efter att ha lyssnat på en liten berättelse måla med olika färger, alltifrån pastellkritor till vatten- eller oljefärg. Det var superspännande att se varandras verk efteråt och även få kommentera dem. Man får en helt annan syn på människor, när man ser vad de så att säga "innehåller".
Efter konsten var det raka vägen till träningslokalen F&S, kunde likaväl spendera tiden där som någon annanstans, regnet öste ner, fast det var inte så kallt, skulle ha krattat ut allt nysållad kompostjord i rabatterna, så då gick det väl lika bra att trampa på en cykel en stund...! Det är märkligt, att om man har ont någonstans, så har man det inte när man går ifrån gymmet, så något bra måste det ju göra?? En gratis DN är inte heller att förakta, brukar ta den speciellt på torsdagar eftersom det finns en bilaga, som heter På Stan med. Om man nu mot förmodan hade ärende intill Storstan så var det ju praktiskt att vara orienterad innan.
Tror att jag ska ge mig själv ett par varv på min Superkarla-sjal, som belöning för dagens vedermödor!

2 kommentarer:

Eva S sa...

Det blir skoj att se dina härliga sjalar från de nya böckerna! Fast stressa inte! Halva nöjet med handarbete är att dregla över garn och mönster.....Och att måla vore trevligt att få prova på ...
Ha det gott
Eva i Lund

Samtal från min trädgård sa...

Nä, här går det inte så fort, är absolut ingen snabb stickare, fast jag njuter av det jag gör. Ja, målning måste du pröva på, jag trodde inte att jag kunde, men det går visst, alltid liknar det något!