torsdag 23 oktober 2008

Qi-gong

Eller hur det nu stavas (?!) var en mycket trevlig upplevelse. Vi hade ett ämne som hette kroppskännedom i dag och vi fick prova på olika avslappningsövningar och en av dem var alltså Qi-gong. Det leddes av en sjukgymnast. På min stresskurs har vi varje torsdag fått prova på olika aktiviteter, som man oftast aldrig har provat tidigare. Det har blivit skrivarkurs, målarkurs (uttryckande konst), provat på mindfullness, varit ett antal gånger på Friskis och Svettis, provat öronakupunktur, spelat golf, gått stavgång, ja många olika aktiviteter, som man kanske inte skulle ha fått för sig att prova själv.

Nu är jag ganska nyfiken som person och tycker att det mesta är kul, men det är såklart några saker, som man fastnar mera för än andra och i dag var det Qi-gong, som vi fick prova bland flera avslappningsövningar. Musiken var lugnande och rörelserna väldigt mjuka och sköna.

Skrivarkursen tidigare ledde faktisk till att jag startade denna blogg eftersom jag tycker om att skriva, tycker om att uttrycka mig. Att skriva är som en ventil för själen och ökar det mentala fokuset anser jag, och i en blogg kan man skriva om nästan vadsomhelst. Det är bara du själv som bestämmer dagordningen. At sticka har egentligen samma effekt, du hinner tänka, kan gå tillbaks om det inte blev riktigt bra, hinner utveckla dina tankar inom dig själv och får ett väldigt lugn.

Vart vill jag komma med allt detta att skapa lugn och ro runt oss alla? Jag tror, att om vi ägnade bare en del av dagen åt något som ingav oss dessa känslor, så skulle det se annorlunda ut. Kalla det återhämtning eller vad du vill, men något som ger ro i vardagen och tid för reflektion, att göra något som du njutar av, vilket kan var mycket individuellt. Allt för ofta säger människan att jag inte kan. Det sägs helt ner i lågstadiet, att nä, jag kan inte. Men alla kan något även om man inte själv ser det, så ser andra det.......

Inga kommentarer: