torsdag 23 oktober 2008

Reflexer!

Undrar en sak: Om jag ser i mörker och går eller cyklar obehindrad betyder det då att alla andra ser mig??!!! Jag råkade precis ut för en tjej på 15-16 år som cyklade helt utan reflexer, helt utan lyse på cykeln, hjälm hade hon inte heller och i fel sida av vägen! Man undrar ju hur hon har blivit uppfostrad i trafiken och av vem??!! Tror man att det är dagis eller skolan eller kanske till och med Staten som gör sådana saker, nä, i det här fallet blir det nog Polisen med en stor böteslapp, det hoppas jag i alla fall.

Jag är så otroligt trött på personer, gammal som ung, som inte bär reflexer nu när vi närmer oss den mörka tiden. Min åsikt är fortfarande att man som vuxen bör ta ansvar för sig själv och att man även som vuxen har ansvar för sina egna barn, att de syns när det är mörkt, att de lär sig trafikvett och att de bär hjälm, när de framför fordon med hjul.

Det är helt otroligt egentligen vad man stöter på i trafiken nu för tiden antingen det är mörkt eller ljust för den delen. Jag har presterat att cykla över ett hundkoppel i mörker, ni vet ett sådant som rullas ut om inte ägaren sätter stopp! På ena sidan cykeln i mörkret en mörk husse och på andra sidan en liten tax lika mörk. När jag kör bil har jag också kört väldigt nära cyklar utan lyse, skateboardåkare/kickbikeåkare utan reflexer, gående utan reflexer, löpare utan reflexer, barnvagnar och mammor/pappor utan reflexer. Listan kan göras hur lång som helst. Och jag åker ändå runt i staden, inte ute på landet!

När jag ändå håller på att förundras över hur det står till i trafiken kan jag nämna andra trafikanters dåliga avståndsbedömning. Frågar ni mig så tror jag att det har att göra med stressen i samhället i stort. Man tror att man hinner, för att man har så bråttom, ingen annan kan ha lika bråttom som jag! Omdömet sviker pga. ett sorts stressbetingat tunnelseende. Man tror att man är snabbare på att åka ut ifrån en väg eller ut i en korsning än vad man är, man missbedömmer ofta hastigheten på upphinnande fordon.

Sedan kan vi ju nämna det totala kaoset som uppstår om vissa trafikanter antingen de är på två ben, på två hjul eller fyra hjul. Dessa personer vet inte hur man beter sig trafiken, att vi här i landet håller till höger det gäller överallt där vi färdas: trottoarer, rulltrappor, vägar etc. Det blir ju tokigt om man inte känner till dessa regler. Jag tror att vi är på väg att få en generation och kanske till och med har haft det de senaste 1o åren av trafikanter, som inte har lärt sig de mest basala trafikregler.

Hälsning från en person som har livet kärt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för din uppmuntran för min blogg! Håller helt med dig om reflexerna, det skulle vara dryga böter på att vara utan! Och lycka till med orkideerna, själv har jag åtta stycken med stänglar nu som ska blomma om!

Anonym sa...

Bra! Jag tycker det är jätteviktigt att man skyddar huvudet vid cykling så självklart måste alla omfattas av den nuvarande cykelhjälmslagen, annars slänger ungdomarna hjälmen när dom fyller 15.

Anna

Samtal från min trädgård sa...

Tack för era kommentarer! De slänger hjälmen fortare än så, förstör frisören, inte snygg, potta och vad det annars heter men jag säger en sak till mina barn: Mycket kan man byta ut, men ännu har ingen kommit på hur man tillverkar ny hjärna!