tisdag 28 oktober 2008

Pärlor!

Bilden är lånad här som visar hur man ersatta slitna skjortärmar förr i tiden!

Var på Stickcafé i går kväll och hade turen att sitta bredvid en stickerska som precis hade gått en kurs om att sticka in pärlor. Hon höll precis på med att lägga upp allt för ett par pulsvärmare, så jag fick en gratis kurs i hur man sätter pärlor på garnet, hur man sticker in och följer mönster, etc. Bortsett ifrån att det var så fjutte....det var väldigt tunna stickor och man får sticka länge...(!) innan man känner att man kommit någon vart, så kan man ju inte undvika att bli inspirerad. Så nu har jag varit ute och letat pärlor på nätet, mest för att kolla pris, men man blir ju bara snurrig av alla beteckningar. Jag har förstått att man ska använda en sorts som heter Rocaille 9/0, men ska det vara tvättbara eller inte och vilka färger syns på vilket garn etc. Kollar man runt på olika bloggar, så ser man ju hur vackra kreationer som helst speciellt här hos Pärlmudden. Mina funderingar rör också om man behöver en särskilt nål för att trä på pärlorna? Är något garn bättre än annat?

Dagen i dag består annars i att sticka ett par varv på min Drops kofta, har kommit ganska långt upp på ryggen nu, kanske gå på stan och kolla lite pärlor, skicka Stora Dottern i väg till bion med en kompis, skjutsa Lilla Sonen till en Halloweenfest om inte Stora Kärleken gör det, närvara på min kurs och spendera ett par timmar i stallet i kväll. Men först blir det frukost, det är redan sent.......

4 kommentarer:

Pärlmudden sa...

Kul att du länkade till mig!! Tack!
Klart du ska testa att sticka med pärlor. Hör bara av dig om du kör fast.
Jag kör oftast med Gütermanns pocaille 9/0 som finns hos många garnbutiker och hobbyaffärer. Ett bra garn att börja sticka pulsvärmare med är sockgarn. Det är hållbart och pärlorna glider bra. Köp också en pärlnål, det finns där du köper pärlor.
Lycka till! Och som sagt, hör gärna av dig om du undrar över något!
Kram Pärlmudden

Annas garndrömmar sa...

Ja, det är kul att sticka med pärlor! Jag brukar köpa pärlor hos Pärltorget (parltorget.se, under "seed beads") där finns massor att välja på. Storleken på pärlor som är lämpliga till tunnt garn (ULL! det är mer elastiskt) är 8 eller 9. Och tänk på att ju lägre nummer desto större pärla! TIll lite tjockare garn - om man inte vill sticka med pyttestickor alltså - kan man välja pärlor nr 6. Lycka till!

Samtal från min trädgård sa...

Tack för era råd! Hittade pärlor hos Stora Dottern som var i precis rätt storlek 9/0, så nu ska jag bara hitta garn.

Rosa sa...

Hej. Såg att du lånat en bild från min blogg. Det är helt okej eftersom du berättade varifrån bilden var hämtad.

Bilden föreställer mina egenhändigt komponerade pärlmuddsmönster. De är inte gamla men traditionen att bära lösa muddar är gammal.

Lycka till med pärlstickningen. Det är jätteroligt.