lördag 5 september 2009

Danskt besök!

Nu är det återigen dax för all inclusive här i huset. Mina föräldrar är på besök. Det finns ett projekt utomhus, som ska färdigställas innan kommande vecka är slut. Det betyder också, att vi får njuta av mina mammas goda mat tidig och sent, igår var det ugnsstekt kyckling, potatis, sås och färsk gurksallad. Mums! I dag har hon bakat både dansk kagemand (en bulldeg kavlas ut som en gubbe med farinsocker på, gräddas, och dekoreras med både glasyr och godis), födselsdagsboller(vita släta bullar) og kringle. Uhmm så gott, och specielt när man får inta det utomhus i strålande sol. Lilla Sonen fyllde 12 år i onsdags och själv fyller mamma i morgon, så det fanns orsak att baka.

Projektet utomhus består i att göra tomten större på baksidan av vårt hus. Den är terrasserad på ca. 1,5-2 meter med berberis och spirea. Nu ska denna bit införlivas med större terrass och trädgård som följd. Detta är Stora Kärlekens idé, och jag hoppas även att få ett nytt staket runt hela tomten under veckan. Det betyder att allt buskage ska bort, vilket är gjort i går och i dag, och sedan ska det grävas ner en himla massa byggreglar och sättas bärlinor på det. Tycker själv att jag lät lite proffsig, men var tvungen att fråga Stora Kärleken vad det hette! Där var terrassen ska ligga är underarbetet klart, sedan ska de andra byggreglerna fästas inne i jorden, eftersom vi ska fylla på med en massa jord för en större trädgård.

Jag får plats med ännu flera växter i nya rabatten. Jag funderar på att dela mina pioner och lite annat, och då är det ju skönt med lite plats.

Bilder kommer så småningom på projektet. Just nu servar mamma och jag mest "byggjobbarna", dvs. min pappa och Stora Kärleken, så de kan få arbeta i fred. Men i går var det faktiskt min pappa och jag, som med hjälp av vår ena bil tog bort 15 meter berberisplanter, stickigt som tusan men vi fixade det, och man får rutin efter några meter!!!

8 kommentarer:

Helle : sa...

Hold da op sikke et project I har gang i, held og lykke med det. Tillykke med alle fødselsdagene :-)

Karin Grøn sa...

Stort arbejde I har gang i, men det bliver forhåbentligt godt, når det bliver færidgt. Berberis hække er ikke at spøge med- det er noget djævelskab at hive op- hænger i alle vegne og giver grimme sår, der går betændelse i. Godt at I havde en bil til hjælp.

May Anna sa...

Tillykke med fødselsdagene. Dejligt med familiebesøg og forkælelse med god gammeldags mor-mad
Skal da lige love for at I har fået et projekt at udføre.

Grethe sa...

Gratulere med bursdagene. Så hyggelig med familiebesøk, ønsker dere en fin søndag :0)

Unknown sa...

Tillykke med alle fødselsdagene :-) Hvor dejligt med besøg , hygge og hjælp.

Madame sa...

Det lyder dejligt, at I har dine forældre på besøg - og tillykke med din søn og din mor. Sådan en gang gammeldags kyllingesteg med agurkesalat er noget af det lækreste :-)

God søndag til dig!

Susilull sa...

Låter som ett slitsamt men roligt projekt! Lycka till!

Skall bli kul att se lite bilder sen.

Rosenvante sa...

Så skönt att ni får sådan hjälp. Sen att få all inclusive därtill, så avundsvärt. Lycka till med det stora arbetet och glöm inte bilderna sen.