lördag 2 januari 2010

Fryst och tinat!

Och vad kan man göra annat än att sitta med benen uppe en dag som i dag? Mina nyårsstrumpor är på stickorna, blir en modifierat kortare version av de långa strumpor, som jag gjorde för ett tag sedan. De är i härliga vårfärger med gult, grönt och lite rosa och grått!

Men man måste ju göra något vettigt varje dag också, även om jag aldrig tycks komma till det som faktisk behöver göras ;-). Vi har ett stort frysskåp i köket och en stor frysbox i förrådet. Men nu var det mycket is i frysen inne, så det skulle bort. Det var -7 ca. utomhus, kanske ville vi gärna ha haft -15 för arbetet, men nu var det dax. Det är lite drygt att göra det en kväll, så en ledig dag är bättre. Vi tömmer frysen i stora lådor och sätter ut i kylan, kokar vatten och sätter in i frysen, tömmer långpannan (passer så bra under pipen) för nerrinnande vatten i bland, och sedan sköter Stora Kärleken resten. Vi är lika nervösa varje gång, om frysen ska starta igen, den är ju faktisk ca. 20 år gammal, men den gjorde det denna gång också.

Vad nyttig man känner sig, när man har gjort det! Men också lite undrande, när man hittar påsar, som man inte har någon aning om, att man haft eller påsar med mycket lite i. Så nu blir det ytterligare roliga kombinationer av mat eller flera rätter till middag för att använda det. Vi röjde i stora frysboxen och skafferiet i går, så det har redan hunnit bli en rolig rätt eller rätter!

I kväll blir det lasagne, som jag ska hinna göra tillsammans med Stora Kärleken, innan jag ska se Christel SeyfarthDK4 på nätet kl. 17, om det går. Tur att man har webstrik, så man får lite tips om bra program.

5 kommentarer:

Rosenvante sa...

Ja, det där känner man väl igen. Påsar eller förpackningar som man inte hade en aaaaaaaning om i frysen. Fattar inte hur de hamnar där bara. :D

Unknown sa...

sikke flittige I er :-)

Gitte sa...

Så lige det sidste af programmet på DK4. Hun holder kursus i Århus d. 17. april, og jeg er tilmeldt. Glæder mig.

Uha - vores fryser trænger også.....

Handarbete/Pyssel sa...

Ja, visst känns det bra när det väl är avfrostat!!
Vi åt rester från kylen idag och det blev så fint som tre-rätters... Eller, nä, någon efterrätt orkade vi inte med, så det blev bara två-rätters. =)

Själv har jag varit ekonomisk och plockat upp en fåtölj och ett par mattor från förrådet och möblerat nytt i sovrummet.
Hade tänkt mig köpa några nya mattor, men så hittade jag dessa och tänkte att de får minsann duga!
Kanske åker vi ut och shoppar imorgon ändå, men då blir det annat jag ska kika efter!

God fortsättning!

Janne i Fagerlia sa...

Jeg har også samme erfaringen når fryseren skal rimes av. Da dukker det opp frosne varer som man overhodet ikke visste fantes, og andre ting som er gått ut på dato forlengst. Dette er en kjedelig jobb, men når den endelig er gjort, kjennes det kjempebra.