söndag 3 januari 2010

Återbruk!

Vad kan man hitta på för nyttigt att göra i dag? Jag måste göra en nyttig sak om dagen, har jag bestämt, bara för att komma till botten med allt som bara ligger.

Så då gav jag mig på högen av reparationskläder och fick plötsligt 6 par finbyxor att använda på jobbet! 4 hade gått sönder och behövde sys i sömmarna och två par var helt nya(??!!) och behövde läggas upp. 2 par mysbyxor och en t-shirt fixade jag också i samma veva. Jisses, vad nyttig man känner sig, när högen är borta.

Men det fanns ytterligare 3 par byxor som låg. Dessa var jeans och jag funderade en stund varför, men kom på efter att ha tittat att det ena par var helt sönderslitna. Jag älskar gamla jeans, så antingen blir de knäbyxor med lappar eller också blir de lappar allt eftersom. De andra två par var nästan nya jeans, som jag hade köpt på Tradera för 25 kr. Min tanke var att göra om dem till en kjol (Da: nederdel). Nu har jag klippt upp dem fram och bak, hittat band att sy på, 10:- kr för 10 meter ifrån Jysk på rea, och funderar på hur tyget som ska "fylla ut i mitten" ska se ut och vart jag ska ta det ifrån.
Denna kjol, som blir min första omgjorda, kan man kalla återbruk. Det ska bli kul att prova och kul att se om jag kommer att gilla min prototyp.

9 kommentarer:

Rosenvante sa...

Så kreativ du varit. Min hög ligger kvar den.

Handarbete/Pyssel sa...

Kul att vara kreativ!
Har själv en jeanskjol som tidigare var ett par byxor som jag inte var nöjd med. Nu är det alltså en kjol och jag har fått beröm för den =)

Jag ska försöka ta efter dig!
EN nyttig sak varje dag!
Då borde man väl komma till botten med röran som bara ligger och väntar ?!
Har faktiskt börjat rensa ut (IGEN!!) och det känns sååå bra!

Köpte lite nya kläder före nyår och sen gick jag hem och rensade ut massor från garderoben! *skönt*
Så idag tillät jag mig själv att köpa ännu lite mera nytt =)

Nu ska jag ta tag i dagens nyttiga aktivitet! Får bli att få iväg lite post! (jul och nyårskort kanske är dags att skicka nu... ;)

Ha det fortsatt gott och lycka till med kjolen!

Jeannette Mariae sa...

Kære du. Tak for dine altid så søde hilsner på min blog.

Dernæst: Hvor har du dog været flittig på denne højhellige første søndag i det nye år. Jeg kan utroligt godt lide genanvendelse af tøj, så det er lige vand til min mølle at læse dit indlæg, selvom jeg slet ikke er ferm på en symaskine.

Kan du have en fortsat dejlig aften, kære du.

Knus fra engens land ;-)

Mommonii sa...

Så smart! att lägga upp det på det sättet. En sak i taget! Det borde man ju kunna hitta ork till...annars skulle det ju vara skönt att gå i ide också!

Grethe sa...

Dette var smart og kreativt. Gleder meg til å følge bloggen din i 2010. Klem

Annika sa...

Det var en bra ide att göra saker i tur o ordning en varje dag...:) ofta börjar man med massor o sen blir det pannkaka av alltihop.... får se om jag kan ta efter dig.... appropå kjolen.... har gjort om en del brallor till kjolar genom åren te dotra.... använder benen o syr ihop en kil av dem att sätta fram o bak i glipan som blir.... brukar bli bra..:) Kram Annika

Helle : sa...

Ih det er godt nok længe siden jeg har lavet sådan en nederdel, tror at det var som helt ung. Husk at tage et billed når den færdig !

Strikkeheksen sa...

Så flittigt, du begynder det nye år :-) Jeg elsker genbrug og tøj, der laves af forskellige stykker brugt tøj bliver ofte langt mere spændende end dét, du kan købe. Så held og lykke med din nederdel :-)

Eva S sa...

Så duktig du har varit!