måndag 11 januari 2010

Och vad som kom ur min surdeg..............


Här ser ni "odlingen" av surdeg i fönstret, ända stället, där det är tillräckligt varmt, och sedan rågbrödet med smak av kummin och med rågkross, solrosfrön och pumpakärnor, som jag bakade i går kväll. Surdegen fungerar alldeles utmärkt, och jag har givit bort tre portioner redan, fast jag fortfarande har kvar i kylskåpet och i frysen.

Min vildjäst däremot på aprikoser, verkar inte riktigt fungera. Men jag provar igen! Jag börjar ana, vad som kan vara felet.
Nu ska jag leta upp recept på surdegsbröd, som jag kan prova att baka. En del av de recepten blir säkert en del av buffén till Stora Dotterns konfirmation. Jag håller på att spara burkar, både glas och plast, som vi annars skulle kasta i återvinningen. Jag måste ha till surdegen först och främst, sedan ska jag göra egen marmelad, chutney och har även tänkt mig paté. Stora Kärleken skakar på huvudet, nu är det nytt år och idéerna kommer flygande, men han tycker nog att det smaker gott i alla fall.!

1 kommentar:

Unknown sa...

Ge inte upp med aprikoserna, det blir supergott när du bakar bröd med vildjäst på aprikoser. Spana in paindemartin bloggen. Och köp OSVavlade aprikoser. Lycka till!