fredag 1 januari 2010

Sluträknat och summering av 2009!

I januari började jag fundera över vad vi använde pengar till och varför. Skulle det gå att sänka våra utgifter? Skulle det gå att ändra ett köpbeteende, som inte var annorlunda än andras, till ett som vi kunde stå för i framtiden? Skulle vi få pengar över eller skulle det ätas upp av vanliga prishöjningar?

Något köpstopp hade vi inte, fast det var läsningen om det som hade inspirerat mig. Det var också svårt att hålla motivationen uppe för att hålla igen på handlandet, när vi inte behövde av något särskild orsak. Men här kommer årets sista redovisning:

November:
mat +2272 kr
kläder -1301 kr
diverse +3044 kr
räkningar -4792 kr
Totalt -777 kr mindre än snitt för 2008.
Hur vi kunde handla mat för så mycket utan att egentligen känna att vi har ätit bättre är mig en gåta. Det känns inte heller speciellt mycket mera i skafferiet än tidigare. Diverse har ökat pga. tandläkare, läkare och Stora Kärlekens nya glasögon.

December:
mat -1164 kr
kläder -252 kr
diverse +11484 kr
räkningar -4870 kr
Totalt +5198 kr mera än snitt för 2008
Diverses höga summa beror på resan till Danmark, julklappar, årskort hos Friskis, frisör, tandläkare och apoteksvaror för Stora Dottern, som inte gick på recept.

Totalt blir det en besparing för 2009 på 32151 kr. Dessa har till stor del sparats vid att vi har sett över våra räkningar och handlat mindre kläder. Maten och diverse har varit svårare att påverka. Vad vi kan försöka påverka är att baka och laga mera själv och äta mindre ute på restaurang och inte hämta mat med hem.

Det tror jag ska bli vårt nya tema under 2010, inget nyårslöfte utan ett tema att leva efter. En strävan att laga all mat själv och veta vad vi äter. Stora dottern har lyssnat mycket på sin NO-lärare som har berättat om E-nummer och tillsatser i matvaror, så det har varit uppe vid middagsbordet några gånger. Det ska bli spännande att se hur det går i hop med den tid, som finns i vår familj för att laga mat. Har du något, som du planerar att leva efter under 2010?

8 kommentarer:

Helle : sa...

Godt nytår til dig og din familie !

Sikke et flot resultalt I har nået.

Anonym sa...

God fortsättning!!! Och visst hoppas vi på ett ännu bättre år, även denna gång......

Den här familjen har länge försökt leva som du nu tänker göra. Det märkliga är att efter ett tag så är det inget problem. Det är ungefär som med att äta socker, avstår man så försvinner suget. Just nu står jag här med fotoalmanackor, käcka muggar och två extra par tofflor som jag fått i julklapp (jodå jag blev glad) och som jag nu inte vad jag ska ha till eller göra av i för skåp. Ge mig julklappar som kan ätas!!! Eller drickas!!!!!
Kram! Visst väntar hallonen på dig!/Maude

StrandviksVillan sa...

Tack snälla du för nyårshälsningen!
Ett riktigt gott nytt år till dig med!

Inte dåligt gjort att hålla koll på ekonomin så där under ett helt år!!

Kram, Ann-Christine

Karin Grøn sa...

DEt var et flot regnskab I har fået lavet der. Vi har lavet regnskab og budget i mange år men lige nu kan vi ikke for datteren er på kontanthjælp og i Danmark tror man af en eller anden grund at unge kan leve for det halve af voksne og det betyder at frem til 25 års alderen kan man enten bo hjemme eller på et værelse for en lille lejlighed med 2 værelser koster ca 4000 og man får 5100 kr. Det er selvfølgelig for at få de unge i gang med uddannelse, men datteren har været sygemeldt pga en medfødt mavetarmlidelse som der nu endelig efter ca 23 år er ved at blive diagnosticeret, så vi håber hun får det bedre, så hun kan komme i gang med en uddannelse.

Kristina sa...

Gott nytt år! Tack för hälsningar. Mamma är inte bättre, men vi hoppas att det skall gå bra. Kram Kristina

Jeannette Mariae sa...

Økonomien skal også have stort fokus her, da Lars desværre ikke haft så meget arbejde, så vi skal have livremmen spændt ind. Men det skal nok gå.

Jeg vil ønske dig og din dejlige familie et skønt og glædesfyldt år. Jeg er så spændt på, hvad det bringer, kære du - og selvfølgelig at følge dig her.

Stort knus fra engens land ;-)

Anonym sa...

Skaffa en tryckkokare, då kan du laga billig "snabbmat"
Kolla in Anna Skippers kokbok med recept för tryckkokare, en mycket trevlig bok. Att det var så smidigt och bra att använda hade jag aldrig trott. Kalops kokar klart på20-25min. Potatis på 5-10min.
Häslar en vän!!//M

Anonym sa...

Skaffa en tryckkokare, då kan du laga billig "snabbmat"
Kolla in Anna Skippers kokbok med recept för tryckkokare, en mycket trevlig bok. Att det var så smidigt och bra att använda hade jag aldrig trott. Kalops kokar klart på20-25min. Potatis på 5-10min.
Häslar en vän!!//M