onsdag 27 januari 2010

Mal....(Da: Möl)!!!!

Min snälla kompis A. skulle hjälpa mig med min väst, som jag får grå hår i huvudet av. Jag förstår inte beskrivningen helt enkelt! När jag sedan fick ett fint mail ifrån henne, att hon hade knäckt koden, så tänker jag: jisses vad bra! Det måste till en riktig syslöjdsfröken för att hjälpa mig tydligen. Och tur är väl det för annars kanske inte hon hade varit på sin vakt, när garnet gick av inte en utan två gånger. Och det hon sedan skrev gav mig stora skälvan. Jag tror att du har mal!!!!

Så nu efter maten har Stora Kärleken och jag skakat garn, tittat noga på allt garn, tittat med ficklampa i alla hörn och på golvlistor, städat, dammsugit och allt vad som tänkas kan. På A.'s inrådan har jag varit och handlat små doftgrejor, som heter Paradimal. Det ser ut som wettextrasor/filtbitar, och doftar väldigt starkt av citron/lavendel någonting. Doften påminner mig om en av Weledas badoljor, som användes, när jag arbetade hos Antroposoferna. Jag har klippt Paradimal i bitar, precis som A. sade, och de ligger nu bland mitt garn i papper, som är dubbelvikt eftersom det inte fick komma i direktkontakt med textilier.

Men...ingen av oss har sett något, så det kanske var något enstaka i just det nystan, som A. hade fått med hem av mig. Hon har sparat det, som hon hittade, så jag ska få titta på det på fredag, när jag hämtar mitt påbörjade framstycke till västen. Nu är jag i alla fall förberedd, och jag kommer att förnya dessa doftbitar varje halvår!

8 kommentarer:

Sunna sa...

Vilken tur att ni inte hittat några, det skulle vara katastrof hemma hos mig, ska nog köpa såna där dukar

Ruta Ett sa...

Usch, det där är det värsta som kan hända.
Hoppas malj-a dör!

Rosenvante sa...

Hoppas det var falskt alarm. Men det är ju bra att ni gick igenom allt och att du preparerade i fall att.

Blipp sa...

Det var nog falskt alarm, kanske en dålig dag hos garntillverkaren, spröd spinning! Jag har själv laddat med gammaldags malkulor med cederträolja.

Anonym sa...

Fy för snyltgäster om det var såna! Men skriver som ovan, kanske en dålig dag hos garntillverkaren!!

Jag trösthandlar också när det blir för jobbigt, det behöver absolut inte kosta stora plånboken, men bara just det där att man får skämma bort sej själv med något som man tycker om, då känns det lite lättare.

Fick ett helt häfte från Fk igår med regler och paragrafer för än det ena och än det andra, man måste ju nästan vara jurist för att förstå allt. Jag la tllbaks det i kuvertet igen *grrrr*

Önskar dej en fortsatt fin vecka

kram Maria

Carina sa...

Du måste berätta, var kan jag köpa den de där Paradimal någonstans. Har letat i åratal efter gammaldags hederligt malmedel men icke. Jag har permanent rädsla för mal. Hade fått det just i en garnlåda en gång för många år sedan och det var inte kul men då fanns det malmedel och sedan dess har jag klarat mig men man kan ju aldrig veta när det ska slå till.

Mommonii sa...

Vi hade mal i gamla huset och de hade en väldig förkärlek just för ostickat garn, men en och annan kofta kunde också vara angripen när man plockade fram dem på hösten. De trivs tydligen bäst i otvättad ull så min gamla farmor rådde mig att alltid tvätta alla yllekläder innan jag packade undan dem på våren. Sen skulle man lägga starkt luktande saker bland yllet, kryddnejlikor, pomeransskal, malört och renfana körde vi med. Jag vet inte om det var en tillfällighet men malen försvann faktiskt efter det!

Maja sa...

På en semester i frankrike köpte jag små påsar med lavendelblommor i, egentligen mest för att de får underkläder och annat att lukta gott. Jag hade lite väl många påsar och tänkte att garn kanske också kan få lukta gott så jag la en påse i garnlådan också. Sen dess har jag aldrig sett röken av en mal där.