fredag 26 juni 2009

Kan du sticka något åt mig?

Den frågan fick jag i dag av en arbetskamrat. Och jag sade faktisk nej. Det var inte ovänligt, bara att jag inte hade tid. Det är mycket ovanligt för mig överhuvudtaget att säga nej, men jag har börjat nu. Jag vill ha min tid för mig själv, jag vill själv bestämma, vad jag vill använda min tid till, och när jag vill ge bort den till andra. Om jag så sitter och stickar och virkar av det samma garn om och om igen, så vill jag göra det, som på bilden ovan. För ett tag sedan såg det ut så här, och nu har det blivit som bilden ovan.

Vad det ska bli? Ingen aning, men jag gillar att virka mormorsrutor, har jag kommit på, även om denna blir stor. För ett tag sedan ville jag virka rutor, men kunde inte. Mitt huvud går inte ihop med beskrivningar just nu och säkert ett bra tag framöver, så jag gav upp tills en vänlig själ, mamma till denna bloggare, sade att du kan ju egentligen det mesta, nu ska du bara komma i håg två saker, en på rätsidan och en i hörnen, resten kan du redan. Och det blev genast mycket enklare. Så nu virkar jag utan mål och mening, men det är inte så tokigt ändå..............

19 kommentarer:

SF sa...

Jag försöker också säga nej. Det är jätteroligt att sticka åt andra som överraskning och då bestämmer man ju själv om och när det skall bli klart. Men att ha lovat någon som kanske dessutom köpt materialet och väntar på att det skall bli klart kan ju vara smickrande men det förstör ju samtidigt lite av glädjen och gör att stickningen inte blir den sköna avkoppling som det är tänkt som. Med andra ord, bra att du sa nej!

Bloggullet sa...

Bra att du kan säga nej nu, det behövs.

Så fin trädgård du har, jag har likadana pioner som du.

Ha en fin helg.
Kram

Pia sa...

Kan godt forstå du siger nej og jeg tager hatten af for at du kan. Jeg siger sjældent nej, men jeg bliver nu heller ikke spurgt om de helt store ting. Jeg ville også helst have tiden til mig selv.

marianne sa...

Nogle gange er man nødt til at sige nej for vi kan jo ikke nå det hele, selvom det kan være svært at sige nej:)God weekend.

Unknown sa...

Bravo ! At sige nej, kan faktisk være meget svært ! :-)

Kludemutter sa...

Super flot du sagde nej.
Det er et svært lille ord ;)
Kan heller ikke så godt sige det, og så sidder mand der med noget der er rigtigt træls.
Yt.

Garntrollet sa...

Åh, vad fin.jag håller också påatt virka en mega-ruta :-) Virkar du så att du får en rätsida och en avigsida?

Gitte sa...

Selv om det at strikke og hækle er noget vi elsker at gøre, så skal man også huske på at det faktisk tager mange timer at lave en trøje eller et sjal, og det er jo lige præcis noget man skal hygge sig med som man har lyst.

Jeg laver også helst kun til familien - ellers bliver jeg på en eller andet måde stresset........

Carina sa...

Tycker du inte det är underbart att kunna säga nej? Det tycker jag. Men det tog många år att komma dit.

Jag har sytt lite för många år sedan på beställning och efter det så bestämde jag mig för att aldrig igen. Och det löftet till mig själv har jag hållit. Men som Signe säger så är det jätteroligt att sticka till andra när det ska bli en överraskning. Och då har man själv makten.

Strikkeheksen sa...

DEt venligste et menneske kan lære er at sige NEJ :-) Tillykke med det!

Jeannette Mariae sa...

Jeg synes, at det er skønt at høre, at du vil anvende din tid til DIG... Og dit hæklede tæppe er simpelthen skønt...

Fortsat god weekend og tak for alle dine kærlige hilsner til mig ;-)

Karin sa...

Vad vackert det blir med mormorsrutan. Jag gillar själv det mönstret och jar tänkt på att virka nåt med dem. Jag har inte mönstret klart för mig ännu dock. Ser ut att vara grupper med stolpar...?

Lycka till med nej-sägandet, det gör gott!

chaos sa...

Jag har också svårt att säga nej men efter den där elaka beställningen tänker jag bara sticka först och sedan sälja det! Då blir det på mina villkor! Kul att mammas tips hjälpte! Ha en skön semester nu! kramis

Anni sa...

Vilka härliga blombilder du bjöd på från din trädgård! Vallmoknoppen är min absoluta favorit - lite lagom ekivok...

Du har en liten award att hämta hos mig!

Blipp sa...

Här får du en liten utmärkelse av mig: http://stickningochkbt.blogspot.com/2009/06/skicka-vidare.html

Mette Lykke sa...

Godt du øver dig på det svære NEJ.
Det er nemlig din tid og dig der vælger.. Du er godt på vej..
Knus fra Ærø

LenaL sa...

En sån härlig mormorsruta! Jätteläcker i färgen och kan nog bli en härlig filtantighet.

Bra att lära sej säga nej, har också haft svårt för det. Men med lite övning går det ganska galant, och man mår faktiskt mycket bättre av att inte lova bort sin tid till sånt som bara blir "måsten".

Ha det så jättegott!

Birthe sa...

Godt gået :-) det er så pokkers svært at sige nej .... men det er jo lysten der skal drive værket og ikke mange tænker over at det faktisk er et stort arbejde at strikke og hækle....
Sikke fin oldemorslap . der er bare altid så søde og jeg tror aldrig de går af mode ....
forsat god aften

Marit sa...

Dette blir sikkert et flott teppe.
Bra du kan si nei av og til. Forstår av egen erfaring at det kan være vanskelig.
Ønsker deg en fortsatt god sommer..