onsdag 3 juni 2009

Min trädgård börjar blomma!

Även om det är otroligt mycket knoppar och ännu mera grönt, så finns det lite blommor emellan, som jag har fotat nu på tidiga kvällen.

Stora Dottern är och rider, och Lilla Sonen är med pappa och tittar på veteranbilar, och då får mamma egen tid och kan göra, vad hon vill! Fast jag tänker mest på, att snart är alla möten, aktiviteter etc. slut. Nästa onsdag är skolan slut hos Lilla Sonen, och det är den ända avslutningen, som vi behöver gå på i år. Stora Dottern har sin på förmiddagen på torsdagen, men den kräver ingen större aktivitet ifrån vår sida, så om en vecka behöver jag knappt kasta ett öga på almanackan, så skönt!!!!

Jag har ju mina funderingar kring trädgården. Jag är inte mycket för att hålla reda på, vad saker och ting heter, så därför blir det lite svårt att veta, hur man ska göra med alla växter. Min fundering heter klematis. Finns det någon regel, som man kan lära sig utantill, vilka man får klippa och inte? Jag har förstått, att vissa ska man klippa ner och andra bara klippa in lite.

Pioner är ju en av mina favoriter, och som tidigare sagt så åker det kanske med en pion, nästan varje gång jag åker och handlar lite växter. Det blir en del, men de är så fina, fast jag tror, att jag får satsa på lite annorlunda pioner, för jag har mycket rosa och röda. Vilka stöd använder ni för pioner, jag har svårt att hitta några, som jag tycker är snygga, och jag har inte hittat på några att tillverka själv.

Trädgårdsprakttry har jag tre stora buskar av, det blir nästan som en häck. Men de börjar bli för stora, och de har inga blad längst ner. Kan man klippa dem jämte marken, och så sätter de skott på nytt?


14 kommentarer:

Unknown sa...

Åh, hvor mange fine blomster :-)

Tussegumman sa...

Underbara blombilder! Hoppas att allt är väl med dig! Jag har precis börjat slappna av efter en lyckad student/Kramar Tussegumman

Assi sa...

Vilka blommor!
Assi

Rosenvante sa...

Säger bara en sak. JAG ÄR AVUNDSJUK på alla dina fina blommor.

Jeannette Mariae sa...

Sikke nogle skønne blomsterbilleder. Jeg elsker jo blomster og en af mine favoritter er kaprifolien, der dufter så dejligt, men også hypenrosen står mit hjerte ganske nær ;-)

Fru Kahr sa...

Sikke en masse skønne sommerblomster - dem kan man kun blive i godt humør af :-)

Lavendel sa...

Åh, hvor dejligt - jeg har den samme træpæon, men min er desværre for længst færdig med at blomstre.
Der er 3 slags klematis - de storblomstrede tidlige, de småblomstrede tidlige og så dem der blomstrer senere på sommeren. Du kan slå det op, men jeg mener at de to første ikke må beskæres om foråret. Så får du ingen blomster. God dag!

Blipp sa...

Vilket överdåd! som min mamma skulle sagt!

Birgitta sa...

Härligt! Lyllos dig som har så fina klematis! Jag lyckas inte med dem alls!

Eva sa...

Vackra blommor !man blir riktigt glad av att se bilderna...

trevlig Helg !

Nette sa...

Sikke mange smukke og fine blomster du er omgivet af i din have. :-)

Rosa sa...

Underbart! Vilken lycka att ha en trädgård.

Besök gärna min nya blogg karuscha.blogspot.com

Admin sa...

Oooh va vackert du har det! Även om det blommar hejvilt hos oss är det annorlunda växter... jag saknar syrener!

Karin sa...

Oj så vackra blommor! Jag ser att du har löjtnantshjärtan, är de svåra att odla och ta hand om? Hur gillar de att stå? Sol, skugga, jordmån osv. Jag gillar dem skarpt, men är så "grön" på trädgårdsarbete...