söndag 7 juni 2009

Växtmarknad!

Varför glömmer man kameran? Kanske för att man alltid kommer i väg i sista minuten! Men hur som helst så var det en helt underbar dag i dag. Jag och en stickkompis åkte till växtmarknaden som var belägen vid en gammal bygdegård ute på landet. Vi gick runt mellan olika bord, samlade på oss växter och betalade, när vi gick ut. Vi hade tillsammans hela bakluckan full på bilen av mer eller mindre annorlunda växter. Det blev aklejor, julrosor, dillpion, luddpion, ranunklar, pelargoner, doftscherminer, rosor, ja det fanns allt att handla och en hel del fick följa med oss hem. Stämningen var i topp, och vi åkte glada därifrån.

Hemma hos stickkompisen hade vi ett helt informellt stickcafé i all grönska, håller fortfarande på med mina väldigt långa strumpor, och pratade om allt mellan himmel och jord. Innan jag skulle hem fick jag en hel kasse med rabarber och blev lovat, att jag kunde komma förbi med Stora Kärleken och gräva upp en planta eller två. Det var ju rena himmelriket, gamla rabarberplantor som ger så mycket både till saft och sylt. Nu ska vi bara hitta ett ställe att ha dem på.

I morgon får nog bli dagen, om vädret sköter sig, då jag försöker få ner allt, som jag handlat. Jag ser redan framemot att få gå och pyssla i lugn och ro hela dagen.

4 kommentarer:

Bloggullet sa...

Så härligt det låter med plantköp, fika och så rabarberplantor. När jag skulle köpa så var de slut. Undrar var de säljer såna? Förut hade ju många såna i trädgården.

Ha en bra vecka i din trädgård.
Kram

Rosenvante sa...

Mysigt, vi ska ha en sådan dag nästa helg i vår Bygdegård. Hoppas jag hittar något jag kan köpa då. Vi hoppas att du slipper dåligt väder idag så plantorna kommer i jorden.

Jeannette Mariae sa...

Jeg elsker også denne form for markeder. Det lyder til, at din dag har været så dejlig. Herligt, herligt ;-)

Unknown sa...

Øv- jeg ville se billeder :-)
Det har vist været en rigtig god dag - fyldt med den glæde og forkælelse , som du har brug for.