fredag 26 juni 2009

Pioner!

Jag har varit på det mest underbara av ställen, i en pionvärld! Förra måndagen åkte jag med några nyfunna vänner och tittade på en trädgård i norra delen av vårt län. Vi åkte med en lokal krets av Trädgårdsamatörerna. Det var en väldigt stor trädgård på ca. 3000 kvadrat, som vi tittade på, massor av växter och arrangemang, som inspirerade. Trädgårdsägarna visste om ett ställe, som sålde pioner, och inte vilka pioner som helst utan alldeles speciella pioner, som inte går att få tag på hur som helst.

Vi åkte till Överbo perenner. Det var så långt ut i skogen, att jag aldrig tror, att jag varit så långt inne i en skog förrut. Vi åkte och åkte och kom tillsist fram i en glänta, där vi såg ett hus på en liten kulle. Det såg inget särskilt ut för världen, men så fel jag hade. Det var en värld av pioner och perenner. Men jag hade åkt dit pga. pionerna. Här, mitt i skogen, kunde man få köpa de mest underbara pioner med helt otroliga namn som Alley Cat, Cora Stubbs och Santa Fe. Det var inte bara pionerna som var underbara, utan även platsen och människorna, som bodde där, Kristina och Sture Järpemo.

Det var så tyst i skogen, fast vi var många som gick runt och tittade och funderade på köp. Vid flera tillfällen stod jag helt stilla och bara njöt, lutade huvudet bakåt och tittade rakt upp i den bleknande sommarkvällens himmel. Där mådde jag bra, mera behövdes inte för mig: blommor och stillhet sedan räcker det för mig.

Sture var en bestämt och vänlig herre, som älskade sina pioner, och Kristina var så otroligt vänlig och genomgod människa, som bjöd på fika i sitt eget hus. Det var inte vilket fika som helst, utan hon hade själv bakat allt, och det fanns även ost och bröd.

Mycket mätta och belåtna åkte vi därifrån med bakluckan full av pioner och perenner, och hjärtat fullt av minnen att leva länge på.

Inga kommentarer: