onsdag 10 december 2008

Bröd!

Har man bara bröd så klarar man sig var det en som sade till mig en gång i tiden, jag är benägen att hålla med. Själv är jag en stor brödälskare av alla det sorter med eller utan pålägg i olika lager, men nu på morgonen längtade jag nästan ihjäl mig efter ett bröd som jag åt, när jag jobbade ute hos Antroposoferna i Järna. Brödet hette barsjabröd uppkallad efter en rysk bagerska, som jobbade på Saltå Kvarn för många år sedan. Detta bröd måste jag helt säkert prova att baka, när jag väl har satt min surdeg. Jag letade runt efter surdegsrecept och kom på denna kille som skriver så fantastiskt om bröd att man blir helt lyrisk!

En gång i tiden hade min mamma surdeg till rågbröd, som hon bakade, ja vi var fem i familjen så det gick åt några skivor bröd varje dag speciellt när man bodde i Danmark, där bröd är nationalrätt! Denna surdeg försökte vi på alla sätt att frakta till Sverige, så jag kunde baka bröd med den, men det fungerade aldrig. Sedan hittade jag på mitt eget recept på bröd och med jäst, som fungerar i alla lägen och som jag ofta bakar efter vad jag har hemma. Det blir 2 bröd eller en mängd bullar, gör gärna dubbelsats i en stor bunke:

50 g jäst
5 dl vätska (vatten, mjölk, fil eller vad du vill, eller blanda)
tsk salt
1 dl sött (socker, honung, sirap eller vad du vill)
1 dl olja eller motsvarande
5 dl av kokat krossat råg (kokas med lika delar kross och vatten och låter kallna) eller vete eller nötter, mandel, valnötter, man kan även lägga i örter eller soltorkade tomater, lite efter vad man tycker. Hirs, linfrön eller liknande blir också gott. Du kan även lägga i både en grötrest, rester av ris eller rester av potatis.
mjöl efter behag, var lite sparsam först, du kan ta vad du vill: större delen vetemjöl, lite råg eller graham, dinkel, havregryn.....

Degen ska vara ganska lös under jäsprocessen, som kan variera i tid från 30 min upp till 2 timmar. Sedan knådar du den igen med mjöl till en fin deg, som efterjäser i avlånga bakformar 15-30 minuter. De ska ha uppnått en fin storlek i formen, sedan in i ugnen på 175-200* tills de har släppt i kanterna av formen. Låt kallna på bakbord under duk. Ät direkt några skivor, man kan faktisk inte låta bli, resten i frysen i lagom portioner att ta ut. Så har man alltid färskt bröd.

Nå, nog om bröd. I kväll ska jag på julbord på mitt arbete, ska bli spännande att träffa kollegor i en avslappnad atmosfär.

Inga kommentarer: