fredag 30 januari 2009

Läs eller titta i denna bok!

Denna bok fick jag rekommenderad på Chaos' blogg, så i väg till biblioteket och låna den. Det är så rogivande bilder, att man i bland glömmer bort att läsa texten.Det är Jane Tidbury, som har skrivit boken "Zen - ljus, harmoni och enkelhet i hemmet! Jag gillar speciellt bokens förklaring av Zen på en av de första sidorna.

Här hemma jobbar vi på mera enkelhet, fast det är svårt att inte omge sig med saker. Inte för att vi har speciellt mycket saker, om man jämför, det är alltid ganska städat också, vilket så klart blir enklare, när man inte har en massa saker. Men i bland funderar jag på, varför man har och varför man vill köpa alla dessa saker eller prylar? Vad är tjusningen i att äga utan att använda eller hinna använda?

Kommer att tänka på förra gången vi var i Thailand och skulle hyra en longtailboat för att ta oss ut till några öar. Vi ville hyra en speciell båt på stranden, den var ganska ny och vacker med mycket band. Föraren var inte intresserad, utan han hänvisade bara till de andra på stranden och fortsatte att vila eller sova i sin båt. Det så i och för sig ganska skönt ut. Vi förstod inte detta beteende, men tog upp frågan med en annan familj, vi mötte och fick ett svar, som förvånade oss, sant eller inte sant. De påstod, att han hade tjänat, så han klarade sig för dagen, därför räckte det för honom. I morgon var en ny dag och då behövde han mat igen och fick alltså hyra ut sin båt för att få det. Inte något med att samla på hög eller till sämre tider, utan det var här och nu som var aktuellt. Jag tänker på honom i bland, när jag tittar på huset, hur mycket som finns. Man behöver kanske inte så mycket alls.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi bör alla glädja oss på hur rika vi är, vi har ett tak på huvudet, vi har alltid mat så att vi slipper gå hungriga, vi har vatten att dricka och tvätta oss, vi har mediciner och andra hjälpmedel när vi är sjuka så att vi inte dör. Vad mer behöver man? Vi har sådant tur! Min mamma berättade för mig att när jag var liten och ville ha något så brukage jag säga " ...men jag behöver den! ". Ett litet barn kan inte ha en uppfattning om vad man egentligen behöver men jag försöker numera tänka om jag verkligen behöver saken innan jag köper. Ibland dock vinner frestelsen! Allt gott!

Anonym sa...

Hvor er det spændende at læse, hvad du fortæller. En mand der har tjent nok for i dag - det kunne mange vesterlændinge lære noget af.
Tak for anbefalingen af bogen! Den vil jeg låne på biblioteket, det lyder helt utroligt spændende :-)

Efwa sa...

Tror jag har bläddrat i boken och inspirerats. Får nog ta en sväng till biblan idag för att se om de har den. När vi flyttar till Provence ska vi inte ta med mer än de saker vi kommer att använda. Inte fylla upp skåpen med onödiga prylar och inte köpa på oss en massa nytt. Jag ska verkligen försöka tänka innan jag köper en ny pryl. "Behöver jag verkligen den här", "var ska jag ha den?".
/kramar Efwa