torsdag 22 januari 2009

Ornitologi!


Vet någon vad dessa fåglar heter? Jag har totalt novis på fåglar, men sedan jag blev sjuk, tittar jag mig mycket mera ikring och ser även vad som finns ex. fåglar. Dessa bilder är tagna genom ett fönster med min Finepix S 5700. Den överste fågeln, i fall man inte ser den på en gång, sitter uppe till vänster i bilden och är ganska stor.
När jag tittar på fåglarna, så längtar jag till sommaren, eftersom fåglarna sitter i, vad som normalt är en stor rosenbuske med väldigt stora gula rosor. Den är även vacker nu pga. alla nypon.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder!

Den översta (det tog en stund innan jag hittade fågeln på bilden :-) är en björktrast (mest troligt, en trast i alla fall och björktrast är nog den vanligaste). På den undre har du en grönfink (syns tydligt på de gula "banden" på vingarna och den ganska kraftika fink-näbben).

Helle : sa...

Rigtig dejlige billeder, jeg kender ikke så meget til fugle, men jeg er godt nok glad for at du fortalte hvor den store fugl var. Der gik lang tid før jeg fandt den, man kigger jo efter en meget mindre fugl.

Samtal från min trädgård sa...

Tack för kommentaren Ulricha, grejade precis ut, när jag skulle visa bilderna för min man, att att man kunde dubbelklicka och fick på så sätt ett väldigt stort foto och tydligare. Så nu vet jag vad det är och får leta efter flera...
Helle: Först troede jeg ikke, at jeg havde fået fuglen med, men opdagede den så mellem buskene.

Caroline sa...

Tack för kommentaren på min blogg, och va kul att jag på så sätt hittade hit! Du stickar verkligen vackra saker, hit återkommer jag!

Anonym sa...

Jeg tror, det er en kernebider, Gitte, sådan én kommer hver dag på mit foderbræt i øjeblikket. De er her kun om vinteren men hører vist til oppe ved dig i Sverige.