måndag 17 augusti 2009

Ett nytt intresse!

I dag var Stora Dottern och jag på biblioteket. Hon läser fortare och mera än vi hinner hämta och låna. Tur att vi har ett så superbra bibliotek i Lilla Staden, där vi kan beställa hemifrån, och så finns det där, när vi kommer.

Jag passade på att titta runt efter lite böcker om scrapbooking och att göra smycken och vad föll mina ögon på? En bok om origami, ett japanskt sätt att vika papper. Yes, tänkte jag, borde kunna bli ett bra alternativ till Lilla Sonens tv-tittande och tv-spelande, Det är ju faktisk så, att man inte bara kan säga till ett större barn: du får inte titta så mycket på TV, det blir ju för det mesta mera spännande på det viset, utan man får ha lite alternativ. Jag visade honom boken, och han satte i gång direkt och har vikt papper i flera timmar här i kväll! Vilken lycka med ett annat intresse som föll i smaken!

Här ser ni ifrån vänster: en samurai hatt, en anka, en båt och en pil med en pilspets (skulle nog kalla det sista ett flygplan). Tur att jag har tagit hem papper, som ska kastas ifrån mitt jobb, så vi har mängder med ritpapper, som går att använda, fast det finns arbetsscheman på ena sidan.
Nu är det väl bara upp till mig att beställa flera böcker med flera figurer eller modeller för honom att vika och i förlängningen en resa till Japan med en äkta origamikurs för en japansk mästare eller vad tror ni..........? ;)

10 kommentarer:

Rosenvante sa...

Vilken kul grej och duktig och snabblärd är ju grabben.

Unknown sa...

Selvfølgelig må I en tur til Japan :-)
Godt at inspirerer ham til noget andet .

Jeannette Mariae sa...

Jeg synes, at det er en skøn hobby også for børn... Mine store drenge har altid elsket denne form for leg.

Og så er det nogle rigtige fine ting I har lavet.

Kærlig hilsen fra engen ;-)

Mia stickar sa...

Det där såg riktigt kul ut!

Handarbete/Pyssel sa...

Rätt tänkt! Man måste ge barnen ett alternativ till tv! Och du ser ut att ha lyckats bra! =) KUL !!
Blir spännande att se om det kommer mer origami framöver!

Sköt om dig!

Annela sa...

De var jättefina alla sakerna, men mest gillade jag samurajhatten. Vad duktig han är på origami!
Klart att det blir Japan! Har ni kollat Youtube? Där finns säkert lite roliga saker som man kan göra också i origami.
Origami är en skön konst.

Garntrollet sa...

Men åh, så fina! Jag har papper (snyggt mönstrade) och beskrivning som jag köpt från Åhléns (deras "japanska" märke, som jag inte minns vad det heter... något kort ord på M...). Men jag fattar inte deras beskrivningar :-) Det är säker väldigt roligt om man klarar av det. Hoppas att du visar fler alser på din blogg.

Madame sa...

Det ser utroligt flot ud, så sirligt og rigtig japansk! Jeg har aldrig hørt om origami før - og hvis det ender med, at du rejser en tur til Japan, har det sandelig åbnet nye døre ;O) Det er spændende at din søn nød denne nye hobby!

Gitte sa...

De er så fine ;-) Sikke skønne ting man kan få ud af papir.

Sunna sa...

Jag blir aldrig för gammal för bullar och vilken bantningskur som helst men bullar kan jag inte motstå