söndag 30 augusti 2009

Saker som muntrar upp!

Det finns mycket som muntrar upp, men dessa två böcker gör det just nu. Jag blev så inspirerad, när det på den svenska mailinglisten Sticklistan diskuterades olika böcker, vilka som var bra att köpa just om pulsvarmare. Denna bok kom upp, "Håndplagg" skriven av Heidi Fossnes. Den är på norska och en riktig coffetable bok, som någon sa på listan. Man kan sitta och bara drömma, finns inte en chans att man ska hinna med alla under en hel livstid, men så otroligt vackra bilder. Den är på 302 sidor och har mönster på 100 olika pulsvarmare, vantar och alla de slag av olika beklädnader att ha runt just handled eller händer.

Den andra boken "Strik naturligvis" är uppdelat i årstider och har 4 mönster på tröjor, blusar, koftor eller en enkel halsduk på varje årstid. Den är på danska. Inspiration till köpet fick jag av Strikkeheksen, som stickar otroligt vackra blusar och koftor och nästan alltid i någon nyans av blått eller turkost, som är hennes favoritfärg.

Det är härligt att sitta och bläddra, om man inte gör andra saker, vilket jag ska skriva om senare.

12 kommentarer:

Karin Berg sa...

Ååå jag förstår att det är härligt att sitta och bläddra. Blir lite intresserad av den norska boken om pulsvärmare..den måste jag söka och köpa =)

Call design sa...

Njut av dina fina böcker!
Har själv Hååndplagg och bläddrar ofta i den då jag älskar alla de saker som finns i den. Kan inte välja vilken av alla jag vill sticka!

Lavendel sa...

Til sidst i Strik naturligvis er der nogle dobbeltstrikkede tørklæder - de er altså seje!

Rosenvante sa...

Förstår att du fastnar i de där böckerna. Helt underbara bilder som man ser. Drömma kan man ju alltid få göra om allt man vill göra av allt vackert som finns.

Unknown sa...

Istanbul är så häftigt, jag har avrit där 6 gånger minst. Åk dit och vilka perspektiv man får!!

Mette Lykke sa...

Jeg elsker at sidde at kigge i bøger og blade og lade mig inspirere.. Det kan der gå mange gode timer med..

Anonym sa...

Hejsan!
Vilka fina torgvantar du stickat!!

Böckerna du tipsar om verkar helt underbara, vilken inspiration man lär få =)

Hoppas allt är gott med dej!

Kram Maria

Kristina sa...

Den norska boken är underbar! Den har jag haft sedan utgivningsåret! Den var orsaken till min stora produktion av muddar. Mest till försäljning! Den andra boken är helt ny för mig och den kanske man skall föreslå på jobbet! Rekommenderar du den?

Carina sa...

Alltid roligt att få tips om bra böcker. Ska nog kolla på den där norska också. Det var väl när jag skrev om "Perler på pulsen" som även "Håndplagg" kom på tapeten. Har bokat den första på biblioteket och väntar just på den. Ska nog kolla på din också. Inspiration kan man aldrig få för mycket av.

tant Maria sa...

Åh vilka fina böcker! Har införskaffat "Selbuvotter", älskar ju vantmönster. Den är jättefin och har en intressant historia innan mönster delen. Rekommenderas varmt om du gillar norska vantar.

Thorins Trädgård sa...

Hej, första gången jag besöker din blogg, vilken superfin header du har! Vilken fin känsla den förmedlar.

Marit

Carina sa...

Varifrån har du köpt din "Håndplagg"? Dom har inte den på biblioteket i Halmstad nämligen.