fredag 7 augusti 2009

Mitt nuvarande handarbete!

Särskilt mycket handarbete har jag inte visat under senaste tiden, och det har inte blivit mycket gjort heller. Just nu håller jag på och virkar små rutor, mormorsrutor. Det är i restgarn, som jag hittade i en låda, när jag kom hem ifrån semestern. Det passar mig bra, virkar några stycken om dagen i olika färgkombinationer, alltid tre av varje. Tre är den magiska siffran för mig, så därför blir det tre.

Vad jag ska ha dem till? Absolut ingen aning, men jag tror inte, att jag repar upp dem igen. Jag har ju faktiskt klippt av tråden denna gång...! Jag gillar dem på något vis, så de får vara kvar. Kanske som bärstycke till en klänning eller blus, eller som en hel kofta, vem vet? Jag tänker som så, att det jag önskar och så som jag känner mig, när jag virkar dem, tror jag på något sätt förmedlas till den, som bär dem sedan. Låter det flummigt? Inte alls för min del utan det är en av tankarna bakom Prayer shawls, som jag tycker, att man kan applicera på allt man gör i livet.

4 kommentarer:

Rosenvante sa...

Mormors bod gjorde armband av dem och det var jättesnyggt, Eva i halmstad har gjort en jättesnygg väska, fast hon hade lita andra rutor men idén kan du ju använda. En del gör bara filtar och det är också jättefint. Nu fick du några tips. Så barnen ska redan åka hem, synd för då missar de ju stora intåget på söndag, När Waldemar Atterdag brandskattar Visby. Får se om vi ska titta på det. Hoppas ni får en fin helg. Tipset på ditt övre inlägg ska jag läsa, fast lite senare.

Jeannette Mariae sa...

De ser så fine ud, dine hæklede firkanter. Jeg kan rigtigt godt lide farverne.

Jeg forstod desværre ikke helt det om Pray shawls, blot ser hjemmesiden rigtig fin ud.

Ha en rigtig dejlig aften ;-)

May Anna sa...

De er rigtig smukke dine firkanter.
Jeg begyndte at hækle firkanter for snart ti år siden af rester fra strømpegarn. Kan ikke strikke mere, men hækler af og til, og firkanterne tages frem, når lysten melder sig. det er et fint håndarbejde at sidde med udendørs
En god weekend til dig

Efwa - Medea sa...

Vilka vackra mormorsrutor. Vilken fin tanke med Prayer shawls. Jag blir sugen på att göra en till min mamma.