torsdag 27 augusti 2009

Torgvantar!

Här kommer Lilla Sonens Michael Jackson vantar utan bling-bling. De blev, vad jag skulle kalla för torgvantar, men han är nöjd. Han vill ha dem på sig redan nu, men det är ju över 20 grader varmt fortfarande mitt på dagen, så det får vänta till morgnarna blir lite kallare. Fast han sitter med dem på inomhus.....!!!

Mönstret har jag hittat på själv med en socka som förlaga. Det är 48 maskor jämnt fördelat på strumpstickor nr 3. Till tummen satte jag av 4 maskor på en säkerhetsnål och lade upp 8 nya på andra sidan tumavsättningen, Oftast har barn samma storlek på handled som på fotled, så det passade galant. Det gick åt ca. 20 g MK's Karousell (merinoull- superwashed) och 15 g Four Seasons Gründl Hot socks print-sockgarn (75% ull superwashed) till ett par. Den svarta merinon är ett köp ifrån Tradera och sockgarnet är en rest ifrån en sockstickning köpt på Terapihobby i Danmark.

Jag kan meddela, att jag håller på med mitt syrum. Det går inte fort, men jag har börjat. Jisses, vad mycket saker jag har, också saker som jag inte ens visste, att jag hade. Det var en trevlig överraskning Jag har hittat stickböcker, som jag inte visste, att jag hade. Nu har jag sorterat i min bokhylla, och alla mina böcker om sjalar har fått en egen hylla. Mina garner är sorterade ungefär sedan tidigare, så där behöver jag inte lägga ner mycket energi. Alla sybehör är det som tar mest tid, det ska in i ett nytt skåp och sorteras ner i nya askar. Allt tyg har jag lagt längst ner i skåpet, och resten som är hur många kilo som helst i en stor bag ifrån Ikea, som är genomskinlig Det går knappt att lyfta den, men dammfritt blir det i alla fall. Bilder kommer när jag är färdig.

Vad stickar jag på just nu? Ett par vantar likadana fast med lång skaft till Stora Dottern i resterna, 4 nystan plus en snutt, av den svarta merinon. Även om mönster inte är mina starka sida pga. koncentrationen, så har jag hittat ett, som kanske ska kunna gå, vi får se.....annars får jag repa upp och sticka slät.

5 kommentarer:

Rosenvante sa...

Så kul att han är så sugen på att ha dem redan nu, bra betyg alltså. Ska bli spännande och se hur du får det i din hörna. Visst är det kul när man hittar saker som man inte ens kommer ihåg att man har.

Cathis stick och sy sa...

Hej
Vad fina de blev.Håller med rosenvanten i att det känns som bra betyg när de vill ha sakerna fast det kan var fel årstid för det.Tackar för tipset.Hade ingen aning att hand och fotled är ca lika stora.Kan vara bra att plocka fram ur minnet när någon här vil ha vantar, vilket jag tycker är svårt att hitta rätt storlek.Ha det så bra
Catharina

Mette Lykke sa...

Fine handsker, til en frisk dreng..
Men det er jo lidt tidligt at have handsker på, men når bare han er glad er alt jo godt :-)

Strikkeheksen sa...

Min søn går også rundt med "halv-handsker" selvom det er varmt, alene fordi det ser sejt ud :-)

Fint par, du har fået lavet der :-)

Karin sa...

Vilka fina muddar! Det står också på listan från dottern. Det ska bli i samma färger och garn som hennes keps jag nyligen stickat.
Grabben din är rolig. Han gillar dem så han har dem på sig, oavsett temperatur! Det är ett gott betyg. :)