torsdag 20 augusti 2009

Jag stickar lite.....

Lilla Sonen vill ju ha en Michael Jackson-vante, inte för att han visste vem M.J var, men nu hade han fastnat för just det med bara en vante i informationshavet efter Michael Jacksons död. Men han bryr sig inte om glittret och allt det där, så det blir en vanlig torgvante i sockgarn att slita på, när han cyklar. Först ville han ha fingrar fast inte toppar, men sedan ändrade han sig och ville ha öppna vantar, som han kallar dem. Och jag tänker nu sticka två, alltså ett par, för att bara sticka en ser ju inte klokt ut!

Det är ett lagom litet projekt, fattas bara tummen på den första nu. Sedan gäller det att komma i håg hur jag gjorde tills jag ska sticka den andra! Jag tror, att det är det som är vägen för mig. Små saker som inte ligger länge och blir till UFO's, utan faktiskt blir färdiga.

I dag har jag varit i väg och ätit lunch med min "stress-grupp", som jag kallar dem. Vi som gick 20 veckor ihop på en stresshanteringkurs förra året samlas en gång i månaden och äter lunch. Vi som trodde, att vi aldrig skulle träffas efter kursen, pratade om i dag, att vi sågs alldeles för sällan. Nu ska vi pröva att mötas var 14. dag, och då också hemma hos en av oss emellanåt. I den gruppen behöver man inte förklara sig eller vara annorlunda än man är, utan man kan prata om precis vad som helst. Alla har ju en utbrändhetsdiagnos. Behöver man råd, får man det. Behöver man stöd, får man det och behöver man bara prata av sig, kan man göra det. Ingen tar illa upp. Och sedan får man skratta, och man blir nöjdare och gladare efteråt.

Sedan vill jag tacka för alla fina och rara kommentarer ifrån er. Precis vad man behöver, när man är lite "down and out".

10 kommentarer:

Rosenvante sa...

Så kul när man får förfrågan av sina barn att göra nått, det känns extra stort. Hittar du på mönstret själv?

Jeannette Mariae sa...

Hvor er det super fint med en sådan gruppe. Jeg gik ikke på et sådan kursus, da jeg 'udbrændte', men jeg gik senere igang med sidste overbygningsår på min psykoterapeutiske uddannelse og denne gruppe var guld værd for mig.

I dag er vi spredt for alle vinde, men den gang var den uundværlig.

MJ bølgen følger meget med sig. Glæder mig til at se det færdige resultat.

Knus fra engen ;-)

Unknown sa...

Så er du allerede i gang med at være kreativ !
Det må være dejligt at have en sådan stress-gruppe. :-)

Madame sa...

Det lyder dejligt, at I ses og får jer en god snak! Det er jo så givende, at mennesker med de samme erfaringer i bagagen kan støtte hinanden!

Rigtig god weekend til dig :-)

Carina sa...

Vem var det som organisisera den där gruppen? Alltså vem tog initiativet? Skulle nog behövas för fler än bara stressade/utbrända. Skulle tro att många grupper som har en problematik gemensam skulle ha nytta en sådana grupperingar. Som du skrev, man behöver inte förklara sig.
Kram och stå på dig så kommer jag och många med mig att fortsätta läsa dina tankar och funderingar.

Blipp sa...

Hur var det nu med presterandet? Om sonen önskar sig EN vante som MJ hade, måste du inte sticka två, eller?
Tänk va härligt att ha en egen stressgrupp DET skulle jag oxå behöva, men jag skulle ju inte hinna träffa dom........
En trevlig helg önskar jag Dig.

Helle : sa...

Skønt med sådan en gruppe som man kan dele både gode og dårlige ting med, og det vigtigste er at I også kan more jeg sammen. Det er bare guld værd !

Eva sa...

vist värmer det lite extra när barnen önskar sej nått stickat..Ler!
Min 14 åring vill att jag stickar
torgvantar.kan ju vara skönt på mornarna på väg till skolan.

Trevlig Helg!

Wicke sa...

Oj, jag är imponerad av de som kan sticka handskar! Med fingrar o allt... Själv kan jag nog få ihop en skapligt ojämn, ganska ful grytlapp..

Karin sa...

Det låter underbart med er lilla grupp. Håller med er, träffas lite oftare! Gemenskap är aldrig fel♥