lördag 15 augusti 2009

På G!

En liten bit på väg har jag kommit med mitt sybord. I alskens hast företog vi en utflykt till en annan stor stad i närheten med bara Lilla Sonen och införskaffade en arbetsskiva i massiv trä, som var 80 cm djup. Annars har problemet varit, att de flesta bänkskivor som går att uppbringa används i kök, och därför bara är 60-62 cm djupa. Just nu tänker jag över, om den ska förbli naturell eller om jag måste behandla den på något sätt.

Så klart var det inte det ända som införskaffades. Valet och kvalet och orsaken till utflykten var egentligen, vilken bänkskiva vi skulle välja till Stora Dottern. Hon har i dag en vanlig bordsskiva ifrån Ikea med mått 150 x75 på sitt rum. Problemet är, att hon får flytta runt med alla saker hela tiden på den ytan. Hon har ett ställ för alla papper, sin dator med tangentbord och ett hjälpmedel för sitt funktionshinder, och sedan är ytan slut. Det finns ingen plats för uppslagna böcker vid skolarbete, eller om hon skulle känna för att rita, vilket hon faktisk gör en del, eller hålla på med foto, vilket också är ett intresse. En bänkskiva som räcker ifrån vägg till vägg skulle bli lösningen. En sådan hittade vi också.

Det känns på något sätt, som att man aldrig blir färdig med inredningen i huset, fast vi har bott här i 12 år! Stora Dottern är inne på sitt 3:e rum, som hon bor i, och andra rum har haft andra funktioner och görs om vart och vartannat år. Just nu har vi flera renoverings- och inredningsprojekt, som står på tur att bli gjorda, men lyckligtvis inga påbörjade, som måste bli färdiga likamed ingen stress (!). Som tur är ska det hela vändas och stötas och blötas minst upp på FN-nivå och ut på remiss, som jag brukar att säga, så det tar ett tag, innan det görs något överhuvudtaget!

Ett litet besök i närbelägna och nybyggda Ikea hann vi också med i turbofart. Stora Kärleken var med in bara ett ögonblick (han gillar inte Ikea!). Bänkskivorna låg på taket av bilen och skulle helst inte lämnas ensamma, fast jag tror inte, att någon skulle vilja göra sig besväret att ta dem, de var hur tunga som helst! Han skulle beskåda några hyllplan och uttala sig, om de kunde användas som fönsterbrädor. Där fick jag ett snabbt nej, färdigt med den spekulation, så Lilla Sonen, som älskar att gå på Ikea, kunde gå med mamma och turbohandla. Vi skulle hitta några förvaringslådor till alla mina handarbetssaker, så det kunde bli ordning och reda. Det var snabbt gjort, och sedan var vi ute igen. Måste säga att jag älskar deras snabbscanning, man kan göra, som man vill, i den takt man vill och få packat, som man själv vill. Perfekt!

Och som sagt kommer det in saker i huset, måste det också ut saker. Det ska starta en helt ny Secondhand i lilla staden, så jag tog chansen att bli av med 4 stora säckar med kläder, skor, leksaker och annat. I våras blev det flera säckar till Röda Korset här i Lilla Staden, men de var inte så förtjusta att få det inlämnat i säckar utan ville ha det i lådor. Det är besvärligt att skaffa lådor upptäckte jag. De flesta går till personer, som ska flytta, så därför blev det nu inlämning på ett annat ställe och till en annan organisation. Och det kommer säkert snart att bli flera säcker! Barnen växer mig över huvudet, byxor är för korta, tröjärm slutar mellan handled och armbåge och annat blir för trångt, så det blir väl snart en sväng igen.

8 kommentarer:

Pia sa...

Blir väldigt nyfiken på hur det kommer se ut - ditt sybord!
Ha en fin kväll.

Kristina sa...

Härligt med projekt som skall leda till förbättringar i vardagen.

Karin sa...

Jag gillar också att fixa och organisera mina sy- och handarbetssaker. Tyvärr så är man lite dålig med att prioritera sig och sitt, men jag blir bättre och bättre på det. Sybordet hoppas jag vi får se på bloggen snart! Jag har klätt in min sybordsskiva i ett vaxduxstyg (smidigt, mjukt och snyggt) från Ikea och jag är jättenöjd för jag kan torka av det med våt trasa.

När det gäller sommarstället så håller jag med om att det tar tid med fler än ett hus. (Jag bodde dock i lägenhet på fjärde våningen då jag köpte det.) Nu har ju jag endast ett litet radhus med inte alls stor tomt så lantstället är som en oas för där är så tyst och skönt och man kan leva enkelt. Hade jag ett hus med stor tomt skulle nog inte jag ha ett lantställe heller. Nån måtta med allt arbete får det vara. :) Man vill ju ha tid för handarbete också! ;) Kanske kollar in "Second Handen" i din stad! Vi har en bra en i U Väsby också som endast är öppet på lördagar och inte på sommaren. Den börjar också på lördag 15/8. (http://www.skopan.eu/)
Ha det gott, Karin

Rosenvante sa...

Jag tycker ni gör helt rätt, tar det lugnt och gör det lite i taget. Vi har bott i vårt hus i fem år och vi gör inget förrän vi verkligen vet hur och vad vi vill. IKEA i turbofart, imponerande, skulle jag aldrig klara av.

Susilull sa...

Skönt att höra att det är fler är vi som "stöter och blöter" allt innan projekt sätts igång!
Men då brukar det också bli bra när det blir färdigt!
Vi skall till Ikea en vända idag, dotterns lägenhet ska inredas, kul!

Ha det bra!

ylva sa...

Visst är det nå´t speciellt så här års . Som en slags nyårskänsla , nya kläder nya skor , och lite nytt hemma. Härligt med en egen "hörna" Jag syr i köket och det är inte roligt att hela tiden bhöva plocka undan , det är ett hinder att plocka fram också.....
Hoppas vi får se hur det blir

Caroline sa...

Jag letar också bordsskiva till syrummet, gärna 80 djup, alltså blev jag nyfiken var du hittade din, Bauhaus?
Urvuxna barnkläder ja, hu vad mycket det blir och här blir det ju dubbelt upp också eftersom killarna är tvillingar.

Anonym sa...

Härligt med projekt! Än så länge har jag bara mitt pysselrum i huvudet, men jag planerar för fullt, för om ett år får vi ett rum ledigt här och det ska bli mitt!

Hade barnen en bra vistelse på Gotland?

Önskar dej en fin vecka!