söndag 8 februari 2009

Inte i dag!

Att läsa en bruksanvisning till en symaskin går bara inte, när det inte är tyst i huset. Inte för mig i alla fall. Koncentrationen finns inte, så jag väntar till i morgon i stället, då borde det vara tyst, när det bara är jag hemma.

Har jag då inget gjort? Jodå, det har jag visst! Jag har bakat 12 bröd med en massa olika saker i (havregryn, krossat råg och krossat vete, råg- och grahamsmjöl), två dubbla banankakor enligt Stora Kärlekens mammas recept och ännu en "restkaka". Denna gång blev det fritt som följer och himmel så god den var, har så klart redan fikat lite på den:

  • 150 g smör
  • 2½ dl vetemjöl
  • ½-1 dl havregryn
  • ½-1 dl socker
  • rörs ihop som till smulpaj. En form smörjas med smör och i den lägger du
  • äppelklyftor i botten, ca. 3 stora äpplen till en vanlig rund form
  • och sedan skivor av mandelmassa, ca. 75-100 g
  • och riven mörk choklad, 75 g
  • Uppe på fyllningen lägger du smulpajstäcket och strör över lite rörsocker och vips in i ugnen på 200-225 grader i 15-30 min beroende på hur mörk du vill ha den.
  • Du serverar kakan med vaniljsås, glass, creme fraiche eller yoghurt

Och vad var så resterna i den? Jo, de 3 äpplena började bli tråkiga, så i stället för fruktsallad valde vi en kaka, och sedan har vi mandelmassa kvar till hur många kakor som helst verkar det som, och när det är slut får vi väl börja på marsipanen.....För att inte prata om den mörka chokladen! Banankakorna kan vi kanske också kalla för "restkakor" eftersom vi tog de bananer, som hade börjat bli svarta utanpå. De gör sig bättre i kaka än som frukt att ta med sig.

Vi ska försöka att baka nästan allt bröd själva nu, likaväl som vi ska göra mat från grunden. Vi gjorde det tidigare, men pga. stor arbetsbelastning både på jobbet och hemma, blev det lättare att köpa. Jag läste en artikel om snabbmat, som man i bland äter en del av, där det jämfördes kostnader, näringsvärde och framför allt hur mät man blev och hur länge. Den hemlagade maten övervägde så klart. Det ända jag kan ha synpunkter på är, hur lång tid man i bland får tillbringa i affären med att handla maten. Vad tycker ni?

2 kommentarer:

Helle : sa...

Hold da op du har haft travlt, den kage som du har lagt opskriften til, lyder bare som en drøm ;-)

Unknown sa...

Du er flittig !
Brugsanvisninger , dem er jeg ikke gode venner med- de gør ofte det hele helt uforståeligt :-)
Jeg mener hjemmelavet mad og brød er det bedste på alle områder !