tisdag 3 februari 2009

Varför heter din blogg, som den gör?

Den frågan fick jag i går på stickcaféet på Tyllra. Handlar den bara om trädgård? Nää, just nu handlar den faktiskt mest om garner, stickning, virkning och vad som därtill hör om jag ska säga det själv. Och eftersom jag inte har skrivit i bloggen under vår/sommar ännu, så vet jag inte, hur jag kommer att skriva om trädgård. Bilder kommer det helt säkert, eftersom jag tycker väldigt mycket om att ha trädgård. Särskilt pioner, rosor och klematis.

Tidigare hade vi kolonilott, när vi bodde i lägenhet. Vi hade först en, sedan bytte vi plats eller lott och fick på det viset tre på rad med både ett litet hemmasnickrat växthus och en bod. Det odlades mycket på lottorna på den tiden, men som jag sade i går på caféet: ogräsrensning är inte min grej! Jag gillar att kultivera, därför passar blomsterlökar inte så bra. De åker alltid upp när man kultiverar :0)) Det klipps mycket här på tomten och även utanför, även mitt i sommaren, jag är inte rädd för sekatören eller stora häcksaxen. Det ska vara ordning och reda i trädgården är min filosofi.

Och sedan älskar jag att kratta! Jag säger verkligen krrrrratta! Precis som den asiatisk-inspirerade grannen, spelad av Jan Malmsjö, i "Drömkåken". Det tillhör min perfektionistiska läggning, som jag brukar säga till Stora Kärleken, att krrrrratta! Tyvärr har jag inte något japanskt grus eller sten att kratta runt med som kan likna ett hav eller en sjö. Men jag kanske skulle skaffa det......

Brukar du så mycket fröer? Den frågan fick jag också. Bestämt nej! Tidigare kanske, men nu är jag för lat för att hålla på och skola om, gallra etc. På sin höjd kan jag köpa olika blomsterfröer, blanda ihop dem i samma påse och strö ut. Det som kommer upp, det kommer upp. Vad jag däremot gillar är, att på hösten gå runt och skaka på alla blommor, så fröerna ramlar ner på jorden, innan jag klipper ner allt och lägger på komposten. Det kommer väldigt mycket växter på det viset, som jag sedan gärna flyttar på eller delar med mig av. Lika glad som jag är när jag klipper ner, lika nöjd är jag när jag delar växterna och får fler. Och det är alldeles gratis!

Därför får ni också i detta inlägg en bild av min julplantering, som jag förnyade i går. Vissa växter hade dött, men arrangemanget, som jag köpte innan jul, hade ändå hållit i nästan 1½ månad, så nu är det lite nya växter, och jag tycker mycket om starka färgar, så cerise fick det bli som accent.

Inga kommentarer: