måndag 2 mars 2009

Februari månad, hur blev det egentligen?

Så där om jag ska säga det själv. Jag hade faktisk hoppats att det skulle bli mera. Men känslan sitter i, vilket kanske kommer att påverka mars månad i positiv riktning,

På maten(inkl. städmedel, hygien, tidningar) har vi gjort av med 137:- kr mera än snittet för 2008. Vet inte vart det har gått, vi har i alla fall inte fyllt på några lager, utan vi konstaterade senast i går kväll att det inte verkar minska något nämnvärt i skafferiet just nu. Vi har däremot köpt kött/fisk/kyckling färsk som konsumerades under fredag-söndag.

kläder/skor blev det 1579:- kr mindre än snitt. Stora Dottern har fått nya kläder eftersom hennes var ganska så slitna.

Diverse blev 144:- kr mindre än snitt. Apotek, hämtmat, rep. av en bil, frisör och en del tyger och garner.

räkningar, som ska betalas varje månad, blev det en besparing på 5440:- kr i förhållande till snitt. Här har vi nog gjort största vinsten med att säga upp prenumerationer och förhandla om billigare pris.

7026:- kr mindre att betala denna månad i förhållande till snitt på 2008. Det är ju inte sådär utan faktisk väldigt bra. Det innebär en besparing på 17761 under årets första två månader, som känns bra.

Såg Lyxfällan (TV3) i veckan där en familj hade som dröm att åka till Thailand. Det skulle för dem innebära ett sparande i månaden på ca. 5000 kr för att kunna åka om två år. Jag tänker på hur vi själv gjorde förr i tiden, när vi åkte flera gånger per år. Hur man sparade och gnetade med både pengar, semesterdagar och komptid på jobbet, hur man försökte ordna på jobbet, så ingen skulle känna av, att man var borta i 3 veckor..............I dag kan jag inte annat än tänka tillbaka med ett sorgset skratt och säga aldrig mera!! Barnen vill åka, pratar om det minst varje vecka, tycker att det är konstigt att jag inte orkar som förr. Jag har varken ork att planera och leta resa, absolut ingen ork att flyga, bara att tänka på det gör mig så himla trött. Jag har frågat Stora Kärleken, hur han känner det i dag, vill han åka, men det finns inget som lockar i det längre, svarar han bara, vi har ju sett så mycket. Så det är bara att luta sig tillbaks med en stickning och tänka på allt som vi faktisk har upplevt. Det gäller bara att övertyga barnen om det samma, men hur gör man?

6 kommentarer:

Handarbete/Pyssel sa...

Ett mycket intressant inlägg att läsa!
Följer spänt fortsättningen!
Lycka till !!

Ninni sa...

Gud vad duktiga ni varit med att spara! Kanske man skulle se om sin egna ekonomi på så sätt också kanske? Ja Thailand ska bli så härligt. Bokade resan förra året i Januari. 14 månader sen och nu är det bara några dagar kvar. Det har gått så himla fort. Måste börja packa och fixa lite men sånt skjuter man ju framför sig hela tiden.

Rosenvante sa...

Imponerande hur du har koll på alla utgifter och mer imponerande är ju hur man kan förändra sitt levene och spara så mycket pengar. Vi har ICA kort där vi sätter in en fast summa varje månad och det använder vi till att tanka bilen också. Det gör faktiskt att vi omedvetet sparar pengar också, inget onödigt handlande i olika affärer.

Anonym sa...

Fantastiskt!

Det är roligt att läsa att "det går" att spara... Hör så mycket om hur svårt det är. Själv är jag glad över en stabil tillvaro, trots mina laster och mitt "stickande"...

Berätta hur det går med jobberiet så småningom.

Ha det gott!

Anonym sa...

Det är ju jättemycket sparat!

Jag börjar fundera på att föra lite statistik över inköpen eller skulle jag bara bli deppig...? Jag kan göra ganska många men billiga köp (jag räknar dem inte riktigt om de ligger runt 100 kr, men flera sådana köp...)

Anonym sa...

Hej! Det finns ett dansk program om att baka bröd, nummer 5 är det rågbröd! http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=105925

På lördag kl. 11.05 på SVT 2 kan man se reprisen på del 2.