måndag 9 mars 2009

Så här tänker jag ha det!

Jag tänker begåva mig med en bukett blommor emellanåt, för det är jag värd. Förra veckan stod det en bukett vita tjusiga rosor på mitt köksbord, denna vecka har det blivit rödgulmelerade tulpaner. För i tiden önskade jag mig ofta blommor på bordet, men det blev aldrig av, att jag införskaffade mig en bukett, hade aldrig tid, de var för dyra, kunde inte välja........det fanns tusen orsaker till, varför buketten inte kom i vasen hemma hos mig. Inte ens på sommaren med trädgården full kom det in en bukett på bordet, blev på något sätt aldrig av.

Men nu finns det inga orsaker längre att inte ha en bukett, utan blommorna står oftast först i min mataffär. Jag brukar blunda och välja en bukett snabbt, så finns det ingen återvändo och igår var likadant. Efter Stickcaféet åkte Stora Kärleken och jag och handlade, sällan att vi gör det på söndagar, men inköpslistan var full, och vi behövde fylla på hemma, innan veckan började. Så då åkte buketten med i vagnen. Gör det du också, så man har något fint att titta på i väntan på våren.
I morgon ska jag på mellanläggs- och broderitips-träff i min symaskinsaffär på kvällen. Det är en ren teorikurs, så jag behöver inte släpa på stora maskinen och tillbehör. Det ska bli spännande att träffa andra, både nybörjare och proffs, som tycker att detta är roligt. Snart har vi även Syfestivalen i Kista, som jag kanske tittar på med lite nya ögon i år eftersom även syning finns på min intresselista. Det finns ju så mycket kul att göra, alla chanser till en "aktiv fritid" finns inom räckhåll.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det fantastiskt! Jag brukar också göra det lite då och då. Klimartsmarta sätt finns i fall man så önskar, vi har massor med lokalproducerade tulpaner i Roslagen och det brukar stå när man köper dem. På Coop Forum brukar det finnas även ekologiska tulpaner då och då. På sommare är det bättre att ta en bukett från landet med olika blommor...då är de lokala, fina och har ingen besprutning och billigt blir det! Det var ett litet tips! Kramis och tack för senast!

Anonym sa...

Åh vilken underbar idé. Det är så vackert att ha en bukett med levande blommor på bordet. Och kostnaden, ja man kan ju alltid välja bort något mer onyttigt som man emellanåt lyckas stoppa ner i kundkorgen. Jag ska också försöka ha lite mer blommor på bordet. Särskilt nu när vi går mot vår.

Fru Kahr sa...

Hvor er det en skøn og livsbekræftende buket tulipaner. Jeg elsker tulipaner - man bliver så glad af dem:-)

Lavendel sa...

Den ser dejlig den buket! Jeg har syrener fra hegnet sammen med påskeliljer. Syrenerne er gansk små. men fine og fint grønne blade - vist er våren der lige straks.

Annela sa...

Det var en bra idé, att belöna sig själv med lite blommor. Det äar jag också värd och jag läste npnstans för inte så längesedan att man mår mycket bättre med blommor hos sig.

Kludemutter sa...

Skønt med blomster, jeg er også vild med en buket tulipaner i alle farver ,)
yt

Junebacken sa...

Det där var ett bra tips! Visst är vi alla värda lite blommor då och då och har man en make som är usel på att köpa blommor så får man väl helt enkelt ta saken i egna händer. Dessutom älskar jag tulpaner!! =)

Mia stickar sa...

Vår ICA-butik har börjat ha blommor sedan blomsteraffären stängde och de har blommor vid kassan. De har ofta billiga orkideer och det är min svaghet så häromveckan följde en med hem. För det tyckte jag att jag var värd! Mer blommor åt människorna, det blir man så glad av!

Carina sa...

Jag som är uppvuxen med en pappa som nästan varje vecka köpte blommor till sin hustru, min mamma, så var det ju fantastiskt att själv hitta en man som köper en bukett varje vecka. Just nu har vi dessutom tre buketter här hemma i olika stadier. Om förra veckans bukett inte vissnat så får den ju stå kvar fast det kommer en ny. Visst är det underbart med blommor?
Och jag har en väldig förkärlek för just tulpaner som också var mina mammas favorit.
Kram
Carina

Susilull sa...

Rätt tänkt - klart du skall unna dig blommor!!
I min fredagshandling ingår nästan alltid en bukett tulpaner så här års. Hade inte maken varit allergisk hade jag haft alla sorter blommor inne, året om, jag är blomfanatiker!!

Rosenvante sa...

Vi försöker också köpa hem en bukett i veckan. Nu är det oftast tulpaner. Det där med att blunda och välja kanske skulle vara en idé, för jag står alltid där och väljer och väljer länge varje vecka. Sommartid är jag nog bättre på att ta in en ros eller något annat, på vårarna brukar jag ta in en trädkvist, tycker om att se när de slår ut. Det behöver ju inte vara så speciellt eller hur?

Helle : sa...

Dejligt med skønne blomster, det bliver man bare i så godt humør af. Jeg køber engang imellem også en buket, har fundet ud af at Aldi's buketter kun koster en 20 kr og de holder bare godt. Hav en god dag ! held og lykke med dine kursus