torsdag 12 mars 2009

Hur många behöver man?

Ja, sisådär en 18 stycken biljetter, när man ska åka tåg mellan Stockholm och Århus i Danmark! Otroligt tjockt kuvert som kom med posten i dag, så jag passade på att räkna antalet, kolla om det är rätt får Stora Kärleken göra.

Vi har blivit bjudna på Konfirmationsfest i maj månad. Förr i tiden var konfirmationer, som är en ganska så stor fest i Danmark, vilket det inte är i Sverige, alltid på söndagar. Nu passar man även på att ha dem på fredagar i bland och passar priset på biljetten, så är vi dem som far i väg på minisemester! Pga. min utbrändhet, så orkar jag inte åka bil så långt för så kort tid och flyget är för dyrt för fyra personer, så då blev det tåg. Barnen är som galna, tåg(!) det är ju mycket ovanligt att åka.

Men nu ska jag berätta om ett sätt att spara pengar på tågbiljetten! Jag mailade först till vår resebyrå, som vi alltid använt tidigare, när vi reste mycket, och fått bra priser ifrån. Först tog de en vecka på sig att få fram priset, som dessutom var hutlöst dyrt, fast jag hade påpekat, att jag ville ha ett bra pris och alla rabatter som fanns. Jag tänkte, att det var likväl som sjutton, ska vi inte komma i väg nu då, bara för att det är så dyrt? Sedan tog jag och ringde SJ (da: DSB). Jag kom fram direkt, hade ett mycket trevligt samtal med en tjej, där jag också berättade, att jag var ute efter mycket billiga biljetter. Hon gav mig ett pris på mer än 2000 kr under det ifrån resebyrån! Är det någon som förstår något? Jag beställde i går och hade biljetterna på lådan i dag. Jag är imponerad av trevligheten och snabbheten hos SJ!

6 kommentarer:

Rosenvante sa...

Kul att du fick så bra pris, ibland lönar det sig att kolla runt. Det är ju roligare att lägga pengarna på något kul på själva resmålet än på bara själva resan. Tåg är rofyllt att åka, vi åker till Östersund ibland och det är så smidigt.

Eva S sa...

Ha det så trevligt i Danmark. Bra att du kollade priser. Själv försöker jag att vara ute i god tid(90 dagar) i Sverige för att köpa biljetter till lägsta pris.
Eva i Lund

Annela sa...

Wow, det är ju en helt kortlek. Så trevligt med en liten minisemester och konfirmationsfest i Århus, som är en så fin stad.
Jag hoppas att ni får det riktigt kul!

Pärlmudden sa...

Jösses vilken hög med biljetter! Hoppas eran resa blir trevlig! Danmark är mysigt.
Ha en bra dag

Blipp sa...

härligt med tåg, det borde vara nästan gratis att vara miljövänlig tycker jag!

Nette sa...

LOL Sikke mange billetter for at komme her hjem til mig.
For det er vel ikke fordi, I skal 18 afsted?:-)

Jeg må altså lige korrigere.:-)
Konfirmation er kun stort for NOGLE her i Danmark. Der er faktisk flere og flere, der fravælger at blive konfirmeret.
Jeg er næsten sikker på, det er d. 8. maj, I skal til fest? Det er bededag, og har også altid, i den tid, jeg har levet, været en typisk konfirmationsdag.
Hvordan går det med Kaunisjalet?