torsdag 19 mars 2009

Nu är jag arg (igen)!

Fast det är jag ganska ofta över saker, som inte är rätt. Denna gången rör det sig om Resursbank och en OnOff-faktura, som jag vill uppmana er att titta extra noga på, i fall ni får en sådan. Det är ganska bekvämt, när man står i butiken och har handlat något, att man då svarar ja på, om det ska gå via kortet och faktura. Detta kort är både ränte- och avgiftsfritt, om man betalar hela beloppet vid första fakturan. I det stora hela spelar det nog ingen roll, varifrån fakturorna kommer, det verkar vara ett allmänt problem.

Vi har fått fakturor, där det är pålagt administrationsavgift på simpla 29:- kr ibland har de till och med lyckats lägga på det två gånger. På större fakturor som kanske rör sig om belopp på några tusen, kan vissa avgifter vara på hundra kronor eller mera. Jag säger bara en sak

Bestrida

Jag har på morgonen pratat i telefonen efter lång väntetid i kö (deras hemsida är helt obegriplig!) med en person, som först sade, att det gick inte att ändra, dvs. att ta bort två administrationsavgifter, returen hade kommit in för sent i förhållande till fakturautskick. När någon säger något sådant, går jag helt i spinn! Om man återlämnar en vara efter 14 dagar, för att den är trasig, i detta fallet ett telefonpaket om två bärbara telefoner så kallade duo-telefoner för inomhusbruk, och man i butiken får veta, att du kommer inte att få en ny vara utan pengarna tillbaka dvs. fakturan makuleras. Då ska man väl för sjutton inte betala för, att man har åkt 14 mil tur retur med en trasig telefon......................Är det något, jag har missförstått?

Vi kom fram till så småningom, tjejen och jag i telefonen, att jag självklart inte skulle betala dubbla administrationskostnader, att jag faktisk inte skulle betala något, att den skulle makuleras, och att jag utan kostnad skulle få ett papper på, att den var makulerad. Det jag blir mest upprört över är, att vissa utan att tänka/titta efter betalar denna eller dessa avgifter, som de inte ens behöver. Det är på er de lever!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet, men det krävs tid och ork. När man jobbat 8 timmar 10 minuter per dag mån-fre plus hemarbetet, matlagning, diskning, städning, matinköp...godtar man ofta det det står på fakturan. Själv betalar jag inte via fakturor ( inte varor jag köper i affären ) och inte på kredit och försöker granska räkningarna men ibland är man rätt trött och vill kuna vara ledig för att leva. Du har helt rätt, sånt blir jag också sur och jag är helt med dig. Men jag kan också förstå den stackare som inte orkar bry sig, självklart måste de dock informeras så att de inte blir lurade för mycket!

Kommer du på söndag?

Kramis

Junebacken sa...

Jag är en sådan som betalar utan att titta efter vad där egentligen står. Det behövs sådana som du för att få sådana som jag att reagera. Tack!

Madame sa...

Sikke et spild af tid du har været ude for, man bliver så frygtelig irriteret over den slags tåbeligheder.
Da jeg kiggede nøje på selvangivelsen, havde banken lavet en stor fejl - jeg blev også meget vred. De undskyldte ikke engang ...

Anni sa...

Visst är det så, att många inte tittar på fakturor eller kvitton alls. Många är rädda att vara till besvär. Jag är raka motsatsen, precis som du, skickar alltid mejl eller brev om det t ex är fel på en vara - och skulle absolut ringa om jag råkat ut för det du beskriver! Bra att du stod på dig!

Rosenvante sa...

Det där är mer vanligt än man kan tro. Får man t ex kredit på en faktura kan man ge sig den på att faktura avgiften inte är krediterad. Eller så får man faktura på det de lovat skulle vara gratis. Jag är som du, jag ger mig aldrig i sådana lägen. Privat har jag i regel inga sådana problem längre eftersom jag kontantbetalar allt men på jobbet åker man på sådant allt som oftast.

Eva i Stäket sa...

Jag håller med dig om att det är vanligt! Man måste ha ögonen med sig och kolla varje faktura och bestrida allt som inte stämmer.En annan sak man ska kolla noga är kassakvitton i affären. Vi hittar fel på ungefär vartannat kvitto i affären närmast oss. Det kan vara veckans erbjudande som fortfarande går in med fel summa i kassan på fredagen!! Hur många har de inte hunnit lura hittills under veckan??!!

Samtal från min trädgård sa...

Det stämmer, det du säger om kassakvitton, något fel är det några gånger i veckan i vår matvaruaffär. De tjänar stora pengar på det också.

Bloggullet sa...

Skönt att du känner dig bättre idag precis som jag.
Ha en skön fredagskväll.
Kramar